Adblocker die advertenties tegen betaling verbergt laat mediaorganisaties meeprofiteren

Nieuws |

De Amerikaanse start-up Scroll stelt mediaorganisaties in staat geld te verdienen aan mensen die adblockers gebruiken. Het bedrijf ontwikkelt techniek waardoor gebruikers van mediasites tegen een kleine betaling geen advertenties meer te zien krijgen. Gebruikers betalen voor een Scroll-abonnement $5 per maand, een deel daarvan komt terecht bij de mediaorganisatie.
De start-up is in 2016 opgericht door voormalig Chartbeat-directeur Tony Haile. De lancering van de service staat gepland voor later dit jaar, bericht de Wall Street Journal. De startup zoekt nu samenwerking met nieuwsorganisaties. Onder andere Business Insider, Fusion Media Group, The Atlantic, MSNBC en Slate hebben inmiddels toegezegd de service aan hun lezers aan te gaan bieden. Hoeveel organisaties in totaal al een overeenkomst hebben wil Scroll niet zeggen. Tegen WSJ zegt Haile dat de start-up van plan is in totaal 70 procent van hun inkomsten aan de deelnemende mediaorganisaties door te betalen.
Scroll is een reactie op de vele adblockers die in de afgelopen jaren worden aangeboden en mediaorganisaties in de problemen brengen. De start-up ontving in 2016 een investering van $3 miljoen van onder andere The New York Times en de Duitse uitgever Axel Springer. Onlangs stapte ook de uitgever van USA Today in.
Foto door Joe The Goat Farmer

Nieuwsbrief

Ontvang ons laatste nieuws
Hidden
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.