‘Bezos bracht een beetje ‘badass’ naar The Washington Post’

Nieuws | Nieuws
  • Bert Kok
  • 07 oktober 2016
  • 451 woorden , 2 min. lezen

Misschien wel het belangrijkste resultaat van de transformatie van The Washington Post is dat het online bereik van de krant de afgelopen drie jaar verdubbeld is. Daarmee is de Post zelfs The New York Times voorbijgestreefd. Vooral op mobiel is de krant zeer succesvol. Voor de overname door Bezos was het aandeel mobiel in het online bereik nog maar 40%. Nu is bijna 80% van het bezoek mobiel, vertelt Gilbert tijdens Scoopcamp, een congres over media-innovatie in Hamburg.

grafiek-1-scoopcampVolgens hem was de belangrijkste uitdaging om de kwaliteitsjournalistiek waar The Washington Post om bekend staat te handhaven, en tegelijkertijd tegemoet te komen aan de behoefte van de moderne nieuwsconsument. Daarom zijn onder meer 95 developers aangenomen, en is de nieuwsredactie versterkt met 200 journalisten.

Op de redactievloer van de Post is het volgens Gilbert moeilijk om onderscheid te maken tussen journalisten en developers. “Die zijn nu echt gelijk. We doen allemaal aan ‘storytelling’.

Denken vanuit losse bouwblokken

Een van de veranderingen die heeft plaatsgevonden, is dat bij deze storytelling veel meer wordt gedacht vanuit losse bouwblokken. Ieder platform heeft z’n eigen benadering en content nodig, zegt Gilbert. “Op Instagram heb je maar 500 karakters tot je beschikking. Tumblr vraagt om graphics, terwijl je voor Instagram weer foto’s wilt. Alleen als je in losse onderdelen denkt, kan je verhalen personaliseren”. ‘Multi lineair narratives’ noemt Gilbert deze aanpak.

Die benadering heeft flink wat opgeleverd. Dat vertaalt zich onder meer in een hogere ‘engagement’. Zo is het totaal aantal minuten dat bezoekers doorbrengen op de site van The Washington Post de afgelopen drie jaar met 40% gestegen. Het aantal minuten per bezoeker steeg ook met 40%. Het aantal pageviews ging zelfs met 71% omhoog.

grafiek-2-scoopcampBusiness zien als een trechter

Volgens Gilbert bracht Jeff Bezos met zijn overname van The Washington Post “een beetje badass” naar de krant. Bezos vond dat The Post wel wat meer durf mocht tonen, zowel in de journalistieke aanpak als in het digitale domein. Gilbert: “Hij heeft ons gestimuleerd om onze business te zien als een trechter. We moeten echt toegevoegde waarde voor onze lezers creëren. Lezers moeten door die trechter heen trekken om waardevoller voor ons te worden”.

Het ontwikkelen van de benodigde nieuwe technologie gebeurt vooral door The Washington Post zelf. Gilbert: “Niemand kent onze newsroom zoals wij. Daarom bouwen we veel tools zelf”. De Post maakt daarbij wel veel gebruik van start-ups. “Wij geven er de voorkeur aan met start-ups te werken in plaats van met de grote technologiebedrijven. Zij zijn in staat voor ons de tools te bouwen die we nodig hebben. Die start-ups hoeven daarvoor niet fysiek bij ons te zitten, maar ze moeten zich wel aanpassen aan de journalistieke cultuur van de Post”, zegt Gilbert.

Foto: Jeremy Gilbert op Scoopcamp

Nieuwsbrief

Ontvang ons laatste nieuws
Hidden
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.