Het spel met de adverteerder

Volgens manager branded content van NU.nl Charlotte Nijs kan branded content net zo goed zijn als nieuwscontent, en soms zelfs beter. Ook al is de klant altijd koning.

Nieuwsorganisaties merken in steeds grotere mate het belang van samenwerken met adverteerders. Omdat de Nederlandse consument steeds vaker nieuwswebsites bezoekt op zijn telefoon, liggen er in dat toestel mooie nieuwe kansen besloten. Het is belangrijk dat er gekeken wordt naar nieuwe manieren van inkomsten genereren. Branded content blijkt hiervoor een goed middel.

Niet vervelend voor lezer

Uit meerdere onderzoeken blijkt dat lezers het niet als vervelend ervaren wanneer content geschreven is door een merk, of wanneer een merk vaak wordt genoemd in een artikel. Aan mij de taak om die positieve berichtgeving over te brengen bij adverteerders en hen ervan te overtuigen om branded content op NU.nl te plaatsen. Daarbij trachten wij natuurlijk ook succesvolle resultaten te leveren.

Ik geloof er heilig in dat branded content net zo goed kan zijn als nieuwscontent en soms zelfs beter. Dat moet je dan natuurlijk wel bewijzen. Niet alleen voor de portemonnee van de uitgever, niet alleen voor de lezer, maar ook echt voor de adverteerder.

Daar komt direct het volgende obstakel. De adverteerder, dus de klant, is vaak niet één persoon. Vaak heeft een adverteerder een mediabureau, een reclamebureau, een copywriter, een meetbureau en een contactpersoon binnen onze uitgever. Al deze partijen hebben iets te vertellen en hebben ieder een bepaald belang bij dat ene gesponsorde artikel. Hoe houd je je eigen idee, waarvan je weet dat het gaat werken, overeind, als zoveel partijen verschillende meningen, ideeën en belangen hebben?

Bij branded content hebben alle partijen er wat over te zeggen.

Het is een politiek spel. Waar je als journalist vaak vetorecht hebt over wat je gaat schrijven, heb je als branded content manager een adviserende rol. Als journalist bel je bijvoorbeeld voor een quote om je artikel van hoor en wederhoor te voorzien. Wanneer je dit hebt toegepast en het artikel is geschreven, verschijnt het online op NU.nl. Bij een branded content-artikel is dat niet zo. Alle partijen hebben er wat over te zeggen.

Hiervan heb ik in de afgelopen maanden ontzettend veel geleerd. Keep calm, reken op een langere tijd tot livegang en hou er rekening mee dat achteraf je stuk tot in de details wordt geanalyseerd en die analyse ook een vervolg krijgt. Dit dwingt je, op een positieve manier, om nog veel meer gefocust te werk te gaan en te bekijken wat de resultaten zijn. En ook al heb jij een ander advies meegegeven en vallen die resultaten tegen, de klant is koning.

Verdomd mooi spelletje

Inmiddels weet ik een beetje hoe de hazen lopen. Ik vind dit dan ook een verdomd mooi spelletje. Branded content is zo veel meer dan banners inkopen. Daar zit een systeem achter, er komt weinig menselijk handelen bij kijken. Natuurlijk is het belangrijk en moeten banners scoren, maar branded content is next level. Daar wordt over nagedacht, van het idee voor een artikel tot de plaatsing ervan. Blijven vechten voor de lezer, en de klant koning laten zijn. Het is de toekomst van de inkomsten binnen nieuwsorganisaties, zeker met het oog op dat persoonlijke device waarop we lezers bereiken en waarin adverteerders hun investeringen moeten doen.

Over Charlotte Nijs

Charlotte Nijs is Manager Branded Content NU.nl. Ze zorgt ervoor dat de kwaliteit en kwantiteit van branded content op NU.nl stijgt. Daarnaast werkt zij aan de ontwikkeling van de proposities bij NU.nl die het grote bereik relevant maken voor elke doelgroep. Voor SVDJ.nl doet ze verslag van de ontwikkeling bij NU.nl

Reageer

3 comments

Is me niet duidelijk wie bij jou prioriteit heeft: de klant (die betaalt) of de lezer. Lijkt me -omdat nu.nl een gratis medium is- dat dat de klant is. Oftewel branded content draagt de visie van adverteerder en niet de visie van nu.nl

Geef een reactie

*