NOS en Millennials

Lara Ankersmit is hoofd Digitale Media bij de NOS en doet op SVDJ.nl verslag van de ontwikkelingen van NOS Digitaal.

Het bereiken van jongeren is voor veel organisaties een belangrijk thema. De jongere —of millennial— heeft immers de toekomst. De millennial is 14 tot 34 jaar oud en maakt 25% van de Nederlandse bevolking uit. De millennial is opgegroeid met internet en is gewend dat dingen ‘gewoon werken’. De smartphone is ook voor deze groep een belangrijk device. Nieuwsmerken experimenteren volop met producten voor de millennial. Ze experimenteren met mobile apps, met een social strategie en verder is in menig nieuwsorganisatie scrum, agile en de lean-start-up methode in meer of mindere mate geïmplementeerd. Zo ook bij de NOS.

Het nieuwsbehoeften model

Het NOS Lab is opgericht, waarbij projecten voor millennials voorrang krijgen. In het NOS Lab zijn wij dan ook volop aan het experimenteren met producten voor een jongere doelgroep. Hierbij wordt uitgegaan van het nieuwsbehoeften model, waarin de nieuwsbehoeften ‘bijblijven’, ‘toepassen’, ‘mening vormen’ en ‘beleven’ terugkomen als behoeften die mensen hebben als ze een nieuwssite of nieuwsprogramma bezoeken of bekijken. In dit model is de belangrijkste nieuwsbehoefte, de behoefte om bij te blijven met het nieuws. Wat moet ik weten en de context van het nieuws zijn hierbij belangrijk voor het publiek.

Door de inmiddels breed uitgerolde social strategie van de meeste nieuwsorganisaties, voorzien de social platforms ook in een nieuwsbehoefte van de gebruikers van die platforms. Uiteraard gebruikt ook de millennial social media als Facebook, Twitter, Instagram en Snapchat. Op Facebook en Twitter was NOS al langere tijd aanwezig met accounts als @NOS en @NOSsport. Waar wij op Twitter ooit startte met een automatische uitkoppeling van al het nieuws dat op NOS.nl gepubliceerd werd, is dit inmiddels een medium waarin wij bewust content delen en aanpassen voor Twitter.

Het bedienen van het Instagram account is business-as-usual

Inmiddels is het NOS Kort account op Instagram daar bij gekomen. In eerste instantie vanuit het NOS Lab, maar inmiddels is het bedienen van het Instagram account business-as-usual, en opgenomen in de dagelijkse werkwijze van het social team van de NOS redactie. Dagelijks worden er 6 tot 7 posts geplaatst op NOS Kort op Instagram. Het nieuws wordt daar gebracht op een manier die past bij het Instagram platform: edgy, kort en aansluitend op gebruikte hashtags. De nieuwsfeiten zijn hetzelfde als op bv NOS.nl of de NOS app, de insteek en vorm wordt specifiek bedacht en gemaakt voor NOS Kort op Instagram.

Gesloten pilot

Op Snapchat zitten wij nog volop in de experimenteer fase. Afgelopen zomer heeft er eerst een gesloten pilot gedraaid, waarin allerlei Snapchat vormen de revue zijn gepasseerd. Dit heeft uiteindelijk geresulteerd in de dagelijkse Snaplines, waarin een aantal nieuwsberichten worden behandeld. Tijdens events wordt live verslag gedaan via Snapchat, ook daar is het zoeken naar wat wel en niet werkt. Het maken van een Snapchat-bericht kan alleen via een mobieltje, terwijl wij voor items op de site en de Journaals met camera’s werken en materiaal dat geëdit kan worden. Dus ook dat is wennen. Vast onderdeel van de Snaplines is het weerbericht, gepresenteerd door een van de presentatoren van de Weer redactie. Dezelfde presentatoren die het weerbericht presenteren in het 8 uur Journaal.

Een ander mooi voorbeeld van een productie voor een jongere doelgroep is onze special over xtc, gemaakt rondom het ‘festival seizoen’. Verhalen over drugs in de Journaals gaan vaak over misbruik of criminaliteit. In de special het ‘DNA van MDMA’ worden ook andere aspecten van drugs en drugsgebruik besproken. Met behulp van o.a. animaties is een interactieve special gecreeerd. Kortom: we zijn met de NOS volop aan het experimenteren om te leren over het gebruik van, en de behoefte aan nieuws door de millennial.

 

Over Lara Ankersmit

Lara Ankersmit is hoofd Digitale Media bij de NOS en doet op SVDJ.nl verslag van de ontwikkelingen van NOS Digitaal.

Reageer

Geef een reactie

*