Ondernemen met een lange adem

_MG_4236

Als de Challenge-winnaars van De Beelddenker vertellen over hun plan, reageert iedereen altijd positief. Nieuws brengen voor laaggeletterden, een hartstikke goed idee. Maar dat maakt het nog niet makkelijk uit te voeren, schrijft Benjamin de Bruijn in zijn blog. Toch is er vooruitgang geboekt.

De finale van The Challenge ligt intussen al bijna een jaar achter ons. Toen we op 16 maart 2016 ons plan pitchten voor het bestuur van het Stimuleringsfonds, waren we vastbesloten om binnen drie maanden onderzoek te doen, een testversie te maken en die testversie ook nog even te gaan evalueren met de doelgroep. Een totaal onhaalbare planning, zo bleek al snel. Dat betekent niet dat we stilstaan en het betekent ook zeker niet dat er een negatieve sfeer heerst binnen het team. Nieuws maken voor laaggeletterden, zo weten we intussen, is een zaak van de lange adem.

Beetje pochen

Een belangrijk onderdeel van start-upper zijn, is het uitdragen van het idee. Als we gevraagd worden om ergens te spreken, maar ook als we op een feestje met iemand staan te praten. Continu vertellen we mensen over De Beelddenker, dat we met dat idee subsidie hebben gewonnen (van een beetje pochen zijn we niet vies) en wat we nou precies aan het doen zijn. En natuurlijk hoeveel laaggeletterden er in Nederland zijn, want daar schrikken mensen nog steeds van.

Een kantoor bleek overbodige luxe, een taakverdeling heel erg nuttig

Als we vertellen over De Beelddenker, dan zegt eigenlijk nooit iemand dat het een slecht idee is. Dat betekent helaas niet dat we een idee hebben dat makkelijk uit te voeren is. In de beginmaanden (vanaf september) waren we zoekende naar structuur. Elke donderdag bij elkaar komen op een kantoor in Amsterdam, het notuleren van vergaderingen en taken verdelen. Houvast dus. Zaken die niet direct gaan over wat je doet, eerder over hoe je het doet. Het ene werkte wel, het andere niet. Een kantoor bleek overbodige luxe, een taakverdeling heel erg nuttig. Nu moesten we nog concrete stappen voorwaarts maken.

Design voor een testversie

Die concrete stappen bestonden uit interviews doen met laaggeletterden, onderzoek doen naar de toegankelijkheid van Nederlands nieuws voor laaggeletterden en contacten zoeken voor dingen die we zelf niet kunnen. Zo zijn we in zee gegaan met vijf studenten Grafisch Vormgeven van het Noorderpoort College in Groningen. Zij geven ons vanuit hun eigen creatieve invalshoeken een visie op De Beelddenker. In de zomer zullen ze gaan afstuderen op De Beelddenker en hebben wij het eerste concrete design voor een testversie, win-win.

Geen enkel Nederlands nieuwsproduct is echt geschikt voor laaggeletterden

Dat design een belangrijk aspect is van nieuws voor laaggeletterden, is een van de conclusies uit het onderzoek dat we gedaan hebben. Benjamin heeft zijn scriptie geschreven over de complexiteit van Nederlands nieuws. Waarom is het voor een laaggeletterde lastiger om nieuws te volgen? Natuurlijk, dat ligt aan taal, maar taal is niet het enige aspect dat nieuws complex maakt voor laaggeletterden. We weten inmiddels ongeveer hoe een webpagina eruit zou moeten zien, welk lettertype we moeten gebruiken en hoe lang de teksten moeten zijn om ze leesbaar te houden voor onze doelgroep.

Jeugdjournaal

Dat onderzoek naar de complexiteit van nieuws sluit aan bij het eerdere onderzoek dat Milou heeft gedaan. Milou interviewde laaggeletterden om erachter te komen hoe zij nieuws gebruiken. Die onderzoeken komen nu samen en laten zien hoe het kan dat laaggeletterden in Nederland een informatieachterstand hebben (Buisman & Houtkoop, 2014). Op basis van onze onderzoeken denken wij dat er geen enkel Nederlands nieuwsproduct is dat echt geschikt is voor laaggeletterden. Dat betekent dat 2,5 miljoen mensen in Nederland (Algemene Rekenkamer, 2016) moeite kunnen hebben met het volgen van nieuws. Als we het belangrijk vinden dat er een Jeugdjournaal is voor een doelgroep van ongeveer één miljoen kinderen (CBS, 2016), waarom vinden we het dan niet belangrijk genoeg dat er voor een veel grotere doelgroep nieuwsvoorziening op maat is?

Wij vinden dat wel belangrijk en gaan gestaag door met onze missie; nieuws maken voor laaggeletterden. Omdat iedereen nieuwsgierig is.

Deel dit artikel:

Reageer