SXSW 2017 (3): Vernieuwen met Joe Biden, Prins Constantijn en Barbara Barend

IMG_20170312_180849

Het is weer tijd voor SXSW, het jaarlijkse festival in Texas over muziek, kunst, media en vernieuwing. Omroep West is ter plaatse en blogt over de ontwikkelingen die kunnen bijdragen aan de vernieuwing van de journalistiek. In blog #3: een inspirerend verhaal van de oud-vicepresident van de VS, enthousiasme van Hearken en het vanzelfsprekende gebruik van social-platforms.

Het is de dag van de rijen. Het wachten. Maar o, wat is de kroon op deze derde dag van SXSW mooi. Het wordt de dag dat we binnen twaalf uur een ontmoeting hebben met de voormalige vice-president van Amerika, Joe Biden, met Prins Constantijn, en ook nog eens met Barbara Barend, over hoe goed het gaat met haar onderneming Helden. Een dagje VIPs dus, al moeten we daar in de vroege ochtend van Austin (regen, wind – dat is hier nooit, zeggen ze) wel geduld voor oefenen.

Achterkant van de rij

Om te beginnen kom je niet zomaar bij een voormalige Amerikaanse vice-president binnen. In alle vroegte gaan we naar het conferentiecentrum om het felbegeerde polsbandje voor een plek in de Biden-zaal te bemachtigen. Het lukt, al is daar wel enige Hollandse nuchterheid voor nodig. ‘Jullie hebben ook de achterkant van de rij gezien?’,vraagt de Nederlandse vrijwilligster die hier over de polsbandjes gaat. Collega Misja kan naar waarheid ‘ja’ antwoorden, waarna een glimlach wonderen doet. We moeten wel, want dit blog kan niet zonder de Amerikaanse VIP.

SXSW brengt de meest creatieve geesten van de wereld samen, ik heb jullie nodig

Joe Biden zal later op de dag de jonge, talentvolle vernieuwers in journalistiek, film en muziek indringend toespreken. Natuurlijk gaat het dan over zijn initiatief om de ziekte kanker de wereld uit te helpen. Juist op een festival als dit, waar zoveel innovators uit de hele wereld bijeen zijn, wil hij zijn boodschap voor het voetlicht brengen. De honderden bezoekers luisteren ademloos toe, wanneer Biden zegt: “SXSW brengt de meest creatieve geesten van de wereld samen, ik heb jullie nodig.” Het past in een betoog dat duidelijk maakt hoeveel obstakels nog zijn te overwinnen om mensen van kanker te genezen. Vooral uitdagingen van technisch, praktische en technologische aard.  “Ik pleit er nu voor alle krachten te bundelen, want ik ben niet bereid uit te stellen wat vandaag moet gebeuren.” Dat is het wachten wel waard geweest.

Voetballende prins

Tijd voor het Hollandse feestje, hier in Austin. Het festival wordt omlijst met tal van partner-evenementen, zoals dat van Danny Frietman. Een Haagse ondernemer die met zijn enterprisesummit.nl technologische vernieuwingen probeert te stimuleren, vooral bij starters. Eregast op het feest – stroopwafels ook gesignaleerd – is Prins Constantijn, ambassadeur van StartupDelta, het initiatief dat veelbelovende beginnende ondernemingen ondersteunt. De Prins wordt geacht een partijtje panna-voetbal te spelen, onderdeel van een van de start-ups, en dat gaat hem uitstekend af.

Samen met de burgemeester van Austin reikt Constantijn prijzen uit aan winnende ondernemers. Bovendien doet hij ten overstaan van de Omroep West-equipe een opzienbarende onthulling: gevraagd waar hij zijn stoere cowboylaarzen heeft gekocht, vertelt de broer van onze Koning dat zijn vader deze van destijds-president George Bush heeft gekregen. Speciaal gemaakt, er staat aan beide kanten een Nederlandse vlag op. We mogen er zelfs een foto van maken – de dijk van een primeur is binnen.

Hearken

Bescheiden doen de medewerkers van Hearken (spreek uit: harken) hun verhaal op het journalistieke openingsfeest van het festival. Wereldwijd zijn er inmiddels tachtig nieuwsorganisaties die Hearken in de arm hebben genomen: de methode waarbij ‘public powered journalism’ wordt bepleit door op een bijzondere manier naar je publiek te luisteren en dat publiek ook daadwerkelijk een plek te geven in de keuzes van de nieuwsvloer. AD, Omroep West, de BBC: ze hebben allemaal al een verbond gesloten met het bedrijfje, nu nog negen mensen groot, dat voor een ommekeer in de journalistiek aan het zorgen is. “We helpen nieuwsorganisaties te luisteren naar hun publiek, waarbij je je met ons model bekommert om het verhaal van pitch tot publicatie, samen met dat publiek.” Nog even en dan is de deal met de BBC rond, zo vertellen de mensen van Hearken. “Dan groeien we ineens van negen naar veertig personeelsleden.” Hun enthousiasme is aanstekelijk. Binnenkort, op de Roos-dagen (waar de regionale publieken hun ervaringen delen) komen de mensen van Hearken langs, zo beloven ze.

Helden

Al even enthousiast lopen we Barbara Barend tegen het lijf. De journalist en presentator, terug in de staat waar ze cum laude afstudeerde, doet Texas aan om met haar bedrijf Helden te vernieuwen. Helden is inmiddels veel meer dan de sportglossy die Barend in 2009 samen met haar vader lanceerde. “Een bedrijf met veertien mensen en tal van activiteiten,” vertelt ze. “Natuurlijk wil je dan kijken waar je kansen liggen. Daarom ben ik hier, en verder is het ook een beetje een cadeautje voor mijzelf.”

Over presentjes gesproken: vroeg op de dag neemt ook New York Times journalist Deborah Acosta dat woord in de mond. Met een nieuwe camera-aanpak weet ze geregeld collega’s en publiek te verrassen met vernieuwende video’s, bij voorkeur gemaakt vanuit een interactieve, participerende aanpak. Voor haar, en inmiddels ruim honderd collega’s van de New York Times, is het vanzelfsprekend om met een kleine camera live en zo vaak mogelijk video-bijdragen te leveren, vooral op het Facebook-platform van de krant. Ze vertelt hoe zij en haar collega’s hun angst moesten overwinnen. “Ik was gewend aan een grote camera met een cameraman erachter. Je dacht toch niet dat ik dat allemaal zelf ging doen, was mijn eerste gedachte.” Dus wel, want het succes van de filmpjes deed alle argwaan verdwijnen. “Ik zag aarzelende collega’s verbijsterd toekijken hoe een stagiaire honderdduizend views voor elkaar kreeg, terwijl dat die collega’s nog nooit was gelukt op de traditionele wijze. Dan ben je snel om, hoor.”

Onvermijdelijke commerciële platforms

Als er een trend valt op te tekenen, hier in Austin, is het deze: de journalist als vernieuwer van zijn of haar eigen vak. Video voor alles, het liefst op platforms die een groot bereik kunnen realiseren. En ja, dat die platforms dan commercieel zijn en niet meer van jouzelf, dat is geen kwestie meer. Facebook, Twitter, Instagram, YouTube, Snapchat – ze zijn stuk voor stuk onvermijdelijke dragers van onafhankelijke nieuwsorganisaties, stelt ook een panel van nogal wat ingewijden vast. Denise Law (The Economist), Jeanmarie Condon (ABC News), Olivia Ralston (Platform Conde Nast International) en Steven Oh (The Young Turks) zien de commerciële platforms toch vooral als een vriend. Oh: “Als je een nieuw restaurant opent, kun je dat natuurlijk  thuis doen, en dan ben je van niemand afhankelijk. Maar je succes wordt echt groter wanneer je het in een succesvol winkelcentrum doet, met veel publiek. Dan moet je de nadelen en kosten die dat met zich meebrengt maar voor lief nemen.” Het betekent niet dat je als nieuwsclub overal maar moet zijn. “Stel vooral de vraag: wat heb ik op zo’n platform te zoeken en wat wil ik daar bereiken?”

Dat is niet van de ene op de andere dag voor elkaar, zo leert SXSW ook. Een geruststellende gedachte. Goede keuzes maken loont. Wachten ook. Maar dat hadden we ’s ochtends vroeg al ontdekt.

Misja Fuit (coördinator online), Juliette Jansen (chef varia) en Henk Ruijl (chef nieuws) zijn namens Omroep West bj SXSW in Austin. Voor het Stimuleringsfonds houden ze een blog bij.

Deel dit artikel:

Reageer