Brabant als broeinest voor journalistieke start-ups

Nieuws | Nieuws

“Val jij ook altijd in slaap bij het Achtuurjournaal? En voel jij je veel te cool voor het Jeugdjournaal? Mooi, want vanaf nu is er STUTT.” Met die boodschap begint de eerste video van STUTT, een YouTube-kanaal met korte nieuwsvideo’s voor jongeren uit de omgeving van Breda. Het idee komt uit de koker van vier studenten van de Fontys Hogeschool Journalistiek (FHJ) in Tilburg, die het opzetten in opdracht van de Persgroep.  
Het YouTube-kanaal is volgens projectleider Bart van Teeffelen een goed voorbeeld van wat voor moois er voort kan komen uit Broeinest Brabant, een project dat door het Stimuleringsfonds gesubsidieerd wordt. De Tilburgse journalistiek-opleiding werkt in dit project nauw samen met de drie Brabantse krantentitels van de Persgroep en Starterslift, een stichting die ondernemers op weg helpt met als doel de economie en werkgelegenheid in West- en Midden-Brabant te versterken. Van Teeffelen: ”Onze studenten komen met innovatie ideeën. Starterslift checkt het plan op haalbaarheid: is het een goed team, willen ze er echt voor gaan en heeft het concept potentieel? De Persgroep kijkt of het concept bij hun krantentitels past, stelt zijn werkvloer ter beschikking en helpt bijvoorbeeld bij de online ontwikkeling en marketing.”

Ondernemerschap als vak

De opleiding journalistiek begon vier jaar geleden met het vak ondernemerschap, waarbij studenten in acht weken tijd hun eigen onderneming moeten lanceren. Dat levert zo’n dertig tot veertig start-ups per jaar op. Van Teeffelen: ”In de tweede week sturen we ze al met hun ideeën het veld in: ga maar kijken of er behoefte is aan je idee. Wat vindt de klant? Wat vindt de gebruiker? Hoe moet je je plannen aanscherpen? Daar komen heel mooie ideeën uit voort.”

Er is in heel Breda geen 16-jarige die BN/De Stem leest

Sommige van die ideeën groeien uit tot echte bedrijfjes, zoals Toolschool, dat journalisten helpt bij de online presentatie van hun verhalen. Maar Van Teeffelen ziet nu nog heel veel initiatieven stranden. Dat komt vaak doordat studenten er achter komen dat ze helemaal geen ondernemer willen worden. Of de samenwerking loopt stroef. Maar ook studenten die wel graag verder zouden bouwen aan hun bedrijfje, zien beren op de weg. ”Ze moeten ook nog stagelopen, afstuderen en hun bijbaantje houden, dat maakt het lastig om tijd te vinden voor een eigen zaak.”
Broeinest Brabant moet dat gemakkelijker maken. Studenten kunnen de meest kansrijke ideeën op het gebied van regionale journalistiek verder ontwikkelen bij de Persgroep, en ze kunnen afstuderen op hun eigen bedrijf.  Van Teeffelen: ”Onze studenten zijn er goed in om iets passends voor een specifieke doelgroep te ontwikkelen. Dat past mooi in de strategie van de Persgroep om zich online en regionaal verder te ontwikkelen.”
Want studenten kunnen volgens hem een brug slaan naar jongere doelgroepen. ”De regionale journalistiek in Brabant leeft. Er zijn drie sterke krantentitels en Omroep Brabant is een stevige omroep. Maar er is in heel Breda geen 16-jarige die BN/De Stem leest. De Persgroep zoekt naar nieuwe online regionale initiatieven, onze studenten kunnen daarbij helpen.”

Jeugd wil regionieuws

Van Teeffelen heeft de afgelopen jaren gemerkt dat jongeren wel degelijk behoefte hebben aan regionaal nieuws. ”Daar komen onze studenten steeds weer mee terug. Veel van de start-ups binnen de opleiding gaan uit van de vraag hoe regionale media als het Brabants Dagblad zich op jongeren kunnen richten. Daarvoor gaan ze met de doelgroep in gesprek. Die blijkt dan best geïnteresseerd in het regionale en lokale nieuws, maar de vorm waarin dat nieuws wordt gebracht, moet wel bij ze passen. Er is nu een student voor BN/DeStem bezig met Facebook Live. Dat gaat zo goed dat het AD het nu overneemt en dat Tubantia interesse heeft. Dat is het voordeel van samenwerken met de Persgroep: als een idee aanslaat, kun je het ook heel snel landelijk uitrollen.”

Misschien ligt de oplossing in het ontwikkelen van nieuwe platforms, waar je de naam van krantentitels niet noemt

Wat volgens Van Teeffelen ook meespeelt bij het bereiken van jongeren, is het imago van de papieren krant. ”Jongeren associëren een krant toch meer met hun opa en oma. Ze zullen niet zo snel naar de website van de krant gaan. Dus misschien ligt de oplossing ook wel in het ontwikkelen van nieuwe platforms waar je de naam van de krantentitels juist níet noemt.”

Geld verdienen

Wat lastig blijft, is een verdienmodel ontwikkelen voor de nieuwe initiatieven. ”Dat is iets waarbij Starterslift ook om de hoek komt kijken. Starterslift begeleidt de start-ups die serieus verder willen gaan met hun onderneming en die hebben laten zien dat hun idee echt potentie heeft, met het maken van allerlei keuzes. Daarbij gaat het bijvoorbeeld om financiële en juridische aspecten. We hebben daar nu een zogeheten business incubator officer voor.”
Broeinest Brabant is één van de drie samenwerkingsprojecten die in november een subsidie van het Stimuleringsfonds kregen om de regionale journalistiek te versterken. De subsidie geldt in principe voor de komende drie jaar. In die periode wil Van Teeffelen flinke stappen maken. ”Wat ik voor me zie is Tilburg als dé plek waar voortdurend nieuwe journalistieke concepten van de band rollen.  Over drie jaar zitten we in een compleet nieuw gebouw. Hoe mooi is het als we daar allerlei start-ups om ons heen weten te verzamelen van afgestudeerden die ook weer helpen om het onderwijs verder te vernieuwen?”
Foto: Bart van Teeffelen

Nieuwsbrief

Ontvang ons laatste nieuws
Hidden
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.