Journee, Page Facts en Root Content winnen The Challenge 2015

De winnaars van The Challenge 2015 zijn bekend. Van de zeven finalisten zijn de projecten Journee, Page Facts en Root Content uitgeroepen tot de meest veelbelovende journalistieke ideeën van The Challenge 2015. Deze drie winnaars ontvangen elk een subsidie ter waarde van 20.000 euro en zijn genomineerd voor de Tegel Toekomst Prijs.

Tijdens de finale in VondelCS presenteerden de zeven overgebleven finalisten hun ideeën aan het bestuur van het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek.

De concepten van de verschillende teams werden beoordeeld op journalistieke relevantie, haalbaarheid, mate van vernieuwing en presentatie. Op basis van deze vier factoren heeft het bestuur Journee, Page Facts en Root Content uitgeroepen tot winnaars van The Challenge 2015. De winnende teams krijgen ieder een subsidie van 5.000 euro en een coachingstraject ter waarde van 15.000 euro.

Dit zijn de winnaars

Journee

Journee is een platform voor journalistieke onderzoeksdagboeken. Journee biedt verhalen op een persoonlijke en informele toon aan het publiek. Het uitgangspunt is dat journalist en publiek een gezamenlijke reis aangaan, met een gemeenschappelijke missie. Het onderzoeksproces wordt het journalistieke product. Serieuze en zware onderwerpen worden via multimediale storytelling spannende en goed te verhapstukken narratieven.
Lees meer

Page Facts

Misleidende informatie op het web is een groeiend probleem. Google laat gebruikers zien op welke websites veel dezelfde woorden staan, maar niet welke informatie betrouwbaar is. Page Facts stelt de ingrediënten van een website per direct beschikbaar. Meetbare informatie die voor de software van Page Facts voor het oprapen ligt, maar waar lezers altijd naar moeten zoeken. Page Facts maakt de betrouwbaarheid van online bronnen zo in een oogopslag zichtbaar naast je zoekresultaten.
Lees meer

Root Content

Root Content wil extra content aanbieden aan televisiekijkers. Niet alleen op Smart TV’s, maar op alle platforms. Veel content die een tv-item verdiept, blijft liggen op televisieredacties, terwijl die informatie wel degelijk relevant is voor de kijker. Door redacties de mogelijkheid te bieden om achtergrondinformatie aan te bieden op het scherm waarop de kijker programma´s kijkt, kunnen redacties meer dan ooit het hele verhaal vertellen. Zo hoeft de kijker niet meer zelf op zoek, maar heeft deze betrouwbare achtergrondinformatie binnen handbereik.
Lees meer

Hoe nu verder

De winnende teams krijgen na de finale een intensief coachingstraject aangeboden. Hierbij worden concrete doelstellingen gesteld met betrekking tot het businessplan, prototyping en testing. Tijdens dit traject zal gekeken worden of het idee als zelfstandige start-up gelanceerd kan worden, of dat het wenselijk is samen te gaan werken met een bestaand mediabedrijf. De teams krijgen hiervoor een businesscoach toegewezen (Douwe Wester, Job ten Bosch en Hans Bartman).

Uitreiking Tegel Toekomst Prijs

De winnaars van The Challenge zijn alle drie genomineerd voor de Tegel Toekomst Prijs, onderdeel van de journalistieke prijs De Tegel. Op 13 april presenteren zij hun ideeën in de Koninklijke Schouwburg in Den Haag.

De winnaars worden in de aanloop naar hun presentaties persoonlijk begeleid door presentatiecoaches Maritte Braspenning (media-trainer), Jeroen Overbeek (NOS) en Esther van Rijswijk (journalist/trainer).

Lees meer:

Reageer

Geef een reactie

*