Nieuws

De Correspondent: ‘Als onze leden hun expertise niet gaan bijdragen, hebben wij gefaald’

Nieuws

3.000 docenten weten meer dan één Correspondent Onderwijs, maar hoe betrek je die lezers bij je journalistieke producties? De Correspondent is sinds 2014 bezig met het introduceren van thema’s op de website, waarin alle wensen samenkomen. Met enige vertraging neemt het project nu serieuze vormen aan.

Het doel is simpel: leden van De Correspondent moeten hun expertise op een laagdrempelige manier kunnen bijdragen. Ernst-Jan Pfauth, uitgever en mede-oprichter van De Correspondent, legt uit: “Lezers moeten op een hoger aspect mee kunnen denken. Het moet dus niet blijven steken op het bijdragen van kennis via het plaatsen van reacties. We willen ook dat lezers zélf onderwerpen of invalshoeken op onze radar kunnen zetten die wij hadden gemist.” Door deze nieuwe toevoeging krijgen de leden van De Correspondent meer invloed op de artikelen. “Stel dat we iets publiceren over de gezondheidszorg. Het idee is dat een dokter niet alleen reageert op datgene dat is gepubliceerd, maar dat hij of zij ook zelf iets kan aandragen dat binnen het thema valt. De bijbehorende correspondent kan dat vervolgens verder uitzoeken.”

Van dossiers naar thema’s

Een andere ontwikkeling is dat de vijfduizend artikelen op de website worden ondergebracht in ‘thema’s’. Daardoor kunnen leden binnenkort ook specifieke onderwerpen volgen, in plaats van uitsluitend de correspondenten die de artikelen geschreven hebben. Pfauth: “Er zijn vaak verschillende correspondenten die aan één onderwerp werken. Wanneer over vluchtelingen wordt bericht, kan het voorkomen dat zowel onze correspondent Armoede als onze correspondent Migratie daarover schrijven.” Deze artikelen worden straks onder hetzelfde thema geplaatst: één van de meest aangevraagde functies door de leden, aldus Pfauth.

Het project in januari 2016 afgerond moeten zijn, maar dat ging niet helemaal zoals gepland

De Correspondent werkt aan het verbeteren van de participatie vanuit de leden en richt tegelijkertijd de website thematisch in. Met 100.000 euro subsidie vanuit het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek ging het project in december 2014 officieel van start. Volgens de originele plannen had het project in januari 2016 afgerond moeten zijn, maar dat ging niet helemaal zoals gepland. “Toen we aan dit project begonnen, bestond De Correspondent pas net”, legt Pfauth uit. “Als start-up kwam een hoop op ons af. Dit project is het grootste dat we introduceren sinds de lancering van onze website.”

In deze eerste fase is het comment-systeem verbeterd, waardoor reacties die bijdragen aan de journalistieke zoektocht meer opvallen. Tijdens bijeenkomsten werd geluisterd naar de mening van de leden. ‘Dossiers’ werden omgevormd tot ‘thema’s’ en tussendoor lanceerde iedere correspondent een persoonlijke nieuwsbrief. “Als een correspondent een artikel publiceert, gaan er drie eindredacteuren en een stel vormgevers overheen. Maar als je een mailtje aan je volgers verstuurt, is dat een stuk informeler. Daardoor groeit de interactie.”

‘Leden moeten hun kennis bijdragen’

Dankzij die nieuwsbrief participeren de leden actiever. Ze hoeven alleen op reply te klikken om te beginnen met hun bijdrage. Maar zal ieder lid daadwerkelijk gaan bijdragen? Pfauth hoopt van wel: “Onze lezers zijn allemaal ergens expert in: het zijn er inmiddels 47.000. Het is zonde als we dat laten liggen. Stel: je bent lid, je weet ergens veel vanaf en wij schrijven daarover. Dat is voor jou heel relevant, maar als jij je extra kennis niet bijdraagt, hebben wij gefaald. Het doel is echt dat alle leden kun kennis delen en bijdragen. Dat is lastig, voor ons ook.”

Onze lezers zijn allemaal ergens expert in

Het project blijkt moeilijker uit te voeren dan verwacht. Wat meespeelt, is dat online comments een slecht imago hebben. Pfauth: “De ene na de andere website gooit de reactiemogelijkheid dicht. Het ontwikkelt zich vaak tot een plek waarin iedereen elkaar anoniem kan afbranden. Dan heeft het geen zin.” De Correspondent streeft juist naar discussies en nieuwe inzichten. Dat kan heel waardevol zijn, maar het heeft ook een drempel, merkt Pfauth: “Zelfs mijn eigen vriendin reageerde niet op een artikel met een onderwerp dat binnen haar expertise lag. Ze had goede aanvullingen, maar ze vond het achterlaten van een reactie een te grote stap.”

Enkele jaren geleden probeerde Pfauth een soortgelijk project op te zetten bij het NRC. Dat mislukte in twee fases, vertelt Pfauth: “We begonnen met het opzetten van de community binnen de krant, maar dat strandde vanwege allerlei technische redenen. Toen we het los van de krant probeerden op te zetten, bleek dat lezers niet genoeg binding met elkaar en het medium hadden.” Nu, bij De Correspondent, merkt Pfauth juist dat het met die betrokkenheid wel goed zit. “Dat komt door onze persoonlijke aanpak, waarbij we ons openstellen en ons gezicht laten zien.”

Een nieuwe einddatum voor het project kan Pfauth nog niet noemen. Of hij moe wordt van het project? “Welnee, we hebben er alle vertrouwen in. De eerste versies van de thema’s staan nu online en worden uitvoerig getest. Met de feedback kunnen we de techniek en het design verbeteren. We willen nog meer experimenteren en we hebben nog genoeg ideeën om dit tot een succes te maken.”

21 september 2016
871 woorden 4 min. lezen