De Schrijftafel stopt: “Iets half doen werkt niet”

Nieuws | Nieuws

De Schrijftafel is een portfoliosite om jonge journalisten de kans te geven een groot publiek te bereiken, en werd in 2014 opgericht door journalisten Mirjam Remie, Anne-Martijn van der Kaaden en Nina Schuyffel. Zij wonnen met het idee startupwedstrijd The Challenge. Op De Schrijftafel konden starters hun werk tonen, en werden ze voorzien van advies van ervaren journalisten, stagetips en ander nieuws.

“We investeerden lang veel tijd en enthousiasme, maar het ging niet meer. En dat ligt niet aan het idee, want daar staan we nog steeds volledig achter”, vertelt Remie. “Als je een start-up wilt laten slagen moet je stappen maken: continu gesprekken voeren, congressen aflopen, prototypes maken. Dat is niet onze ambitie: we zijn in de eerste plaats geen ondernemer maar journalist, en beide dingen half doen werkt niet”, aldus Remie, zelf redacteur bij NRC.

Oplossing

Aanvankelijk zochten Remie, Schuyffel en Van der Kaaden een oplossing. Er werd een oproep geplaatst voor een commerciële denker om het team te versterken, en later naar mensen die het platform grotendeels konden overnemen. Na tientallen gesprekken sprong er niemand uit.

Op Facebook blijven we tips, vacatures, adviezen en interessante artikelen delen

Remie: “We vonden het idee te goed om zomaar los te laten. Als anderen De Schrijftafel zouden dragen, konden wij met zijn drieën een Raad van Advies worden. Dat plan lukte niet, want we zouden alsnog nog veel energie hebben moeten investeren. Wij zijn De Schrijftafel: het is gedreven door ons idealisme en onze connecties, dan kun je het niet zomaar overdragen aan anderen.”

Facebook

De Schrijftafel gaat niet helemaal in rook op: de Facebookpagina blijft. Daar blijven de makers alles delen wat starters kan motiveren en helpen, in de geest van de oorspronkelijke filosofie. “Onze community op Facebook is vrij actief”, zegt Remie.

Een tip voor andere journalistieke startups? “Blijf dicht bij je eigen idee. Je praat met veel mensen die allemaal andere adviezen hebben, waardoor je de kluts kunt kwijt raken. Houd scherp voor ogen wat je wilt doen en voor wie”, aldus Remie. En: “Iets half doen werkt niet. Om te slagen moet je ermee wakker worden en naar bed gaan.”

Meer over De Schrijftafel en de zoektocht naar partners en verdienmodellen vind je hier.

Nieuwsbrief

Ontvang ons laatste nieuws
Hidden
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.