De opmars van de paywall

Betalen voor online nieuws is geen uitzondering meer. Ook papieren tijdschriften en kranten hebben betaalmuren, betaalde sites en apps (replica’s van print producten en non-replica’s), premiumcontent en nieuw producten als de NRC Reader en Q.

Vrijwel alle landelijke dagbladen, evenals een groot deel van de regionale dagbladen, kennen naast een digitale versie van de papieren krant ook vormen van (premium) content op hun website: het betreft veelal langere artikelen waarvan de lead als lokkertje op de website wordt geplaats, voorzien van een slot (of sleuteltje). Alvorens ze verder gelezen kunnen worden dient de nieuwsconsument ze eerst af te rekenen. Bij tijdschriften lijkt dit vooralsnog minder gebruikelijk: Voetbal International, de Consumentengids en Adformatie zijn duidelijk voorlopers op dit gebied. Vrij Nederland gebruikt Blendle als kassa.

Bij de meest in het oog springende initiatieven voor betaalmodellen moet onderscheid worden gemaakt tussen digitale uitgevers van eigen content en partijen die bestaande content opnieuw verpakken en louter als kassa fungeren.

Herverpakkers

In die laatste categorie vallen Blendle, Elinea, MyJour en Maggy. Blendle verkoopt content uit dagbladen en tijdschriften en rekent af per artikel waarbij gebruik wordt gemaakt van het prepaid-concept. Springer en The New York Times investeerden in de site, wat in 2015 de internationale uitrol naar Duitsland mogelijk maakte. In de loop van 2015 maakten diverse media bekend wat ze overhielden aan de site; dat varieerde van een paar duizend euro tot bedragen van rond een ton. MyJour is in zekere zin vergelijkbaar met Blendle, maar met andere content (meer vakbladen) en naast betaalde ook gratis artikelen. Elinea hanteert in tegenstelling tot Blendle het all you can read-model. Hetzelfde geldt voor Maggy, een soortgelijk initiatief voor tijdschriften dat onbeperkte toegang biedt tot de inhoud van 24 titels.

Online nieuwsmakers

Aanbieders van unieke content die alleen online te vinden is, schoten de laatste jaren eveneens als pad- denstoelen uit de grond. Zo is De Correspondent, twee jaar geworden en zijn genoeg abonnees gebleven om de zaak in de lucht te houden, sterker nog: De Correspondent wil over de grens, naar Amerika. Jalta is de site van Joshua Livestro, de man achter nieuws- en opinie-

Reageer

Geef een reactie

*