Heel Nederland klein: de laatste broadsheet †2014

Het Parool ging in 2004 over op tabloid. Ruim 10 jaar later was dat het dominante formaat voor Nederlandse kranten toen eind 2014 De Telegraaf als laatste krant overging op een kleiner formaat.

Sinds 30 oktober 2015 is ook het Nederlands Dagblad tabloid; in 2010 werd het broadsheet-formaat bij die krant overigens al ingeruild voor een Berliner. Alleen het FD verschijnt nu nog als Berliner, en is daarmee de ‘grootste’ krant van Nederland.

Voorlopers

Ook voor de overstap van Het Parool stapten er Nederlandse kran- ten over op tabloid – Het Vaderland (1981), De Waarheid (1986) en het Agrarisch Dagblad (2003). Destijds heette dat overigens weekend-formaat, elke associatie met sensatiekranten moest worden vermeden. In de eerste twee gevallen was de overstap een noodgreep: de kranten verloren oplage, en hadden te maken met bezuinigingen waardoor er niet voldoende kopij voor een volwaardige krant was. Drukken op tabloid verdubbelde het aantal pagina’s in één keer. Dat had de lezer natuurlijk wel in de gaten. De Waarheid werd na de overstap ook al snel betiteld als “de Kleine Waarheid” of, nog erger, “de Halve Waarheid”. Voor het Agrarisch Dagblad leverde de overstap ook weinig succes op. Voor de overstap lag de oplage tussen de 18.000 en 19.000. In 2003 was het 14.000 en in 2005 nog maar 12.000. In 2010 ging de krant digital-first en verlaagde de papieren verschijningsfrequentie tot drie dagen per week. Twee jaar later ging de titel op in De Boerderij. De Waarheid stopte in 1990 terwijl Het Vaderland het maar één jaar als tabloid volhield.

Gelijk naar tabloid

Behalve deze overstappers zijn er ook kranten meteen gelanceerd op tabloid. Dat gaat om nrc.next (2006), alle gratis kranten (Sp!ts, Metro, news.nl, DAG en De Pers), om sensatie-tabloid De Dag van Candy-uitgever Peter Muller (1980) die het nog geen twee weken vol- hield, de Gelderlander spin-off De Vallei (2005) en huis-aan-huis-dagblad Almere Vandaag (2006). Alleen Metro bestaat in 2015 nog als gratis krant.

Beperkte oppepper oplagen

Overstappen op een kleiner (en moderner) formaat is een poging om aansluiting bij een jonger lezerspubliek te krijgen en op die manier de oplage te verhogen of toch minimaal te stabiliseren. Dat lukte maar zeer gedeeltelijk. De oplage van alle Nederlandse kranten daalde in de periode 2004-2014 verder, en zelfs harder dan daarvoor. Als er al een effect was, was dat over het algemeen van korte duur. Door aanbiedingen, kortlopende actie-abonnementen en veel marketing werd de oplage bij de introductie van het kleine formaat opgestuwd. Bij De Telegraaf ging het om zo’n 60.000 nieuwe abonnees, de grootste sprong in Nederland. Maar lang niet alle abonnees blijven. Kortetermijneffecten overheersen dus, maar alle kleine beetjes helpen.

Reageer

Geef een reactie

*