Mediadata in overvloed, nu het overzicht nog

Aan media, nieuws en informatie geen gebrek. Websites, kranten, tv, radio, tijdschriften, apps, sociale media. Vooral nieuwe spelers zorgen voor exponentiële groei door de lage toetredingsdrempels; een blog of een website is in no-time online.

De Stand van de Nieuwsmedia wil een overzicht van het diverse aanbod geven: landelijk, regionaal en lokaal. Is er groei, stagnatie of krimp? Wat is er toch met Wegener gebeurd, hoe heeft Sanoma de sanering doorstaan, is er een opmars van de paywall?

En hoe worden die media gebruikt? Digitaal heeft voor een doorbraak gezorgd, één klik toont bereik tot op artikel-niveau, inclusief kenmerken van de gebruiker en de duur van het verblijf. Tegelijkertijd heeft het meten van online gebruik tot verwarring geleid. Resultaten spreken elkaar tegen of zijn niet met elkaar te vergelijken. Meten we gebruik of gebruikers? Per maand, per dag of per item? Hoeveel mensen consumeren welk nieuws op welke platformen, blijft een vraag die relevanter is dan ooit.

Naast aanbod en gebruik willen we in De Stand van de Nieuwsmedia de inhoud van het nieuws coveren. Wat zijn de trending topics? Wat is de invloed van persberichten en het ANP? Wie zijn de makers van dat nieuws? Betekent meer nieuwskanalen eigen ook meer nieuws?

De Stand van de Nieuwsmedia geeft antwoord.

Reageer

Geef een reactie

*