Premium, Freemium, Metered… Leve de Paywall

De kogel is door de kerk. The paywall is here to stay. Nederlandse nieuwsmedia nemen in toenemende mate afscheid van het gratis model.
Door: Piet Bakker

De NOS mag niet anders en NU.nl wil niet anders, maar de anderen beseffen dat advertenties alleen het nieuwsbedrijf niet in de lucht kunnen houden.

Voor De Stand van de Nieuwsmedia inventariseerden we niet alleen wie er in Nederland geld vragen voor online nieuws maar ook hoe ze dat doen en hoeveel ze vragen. Een slotje (of een sleuteltje) zijn dan wel geaccepteerd, de manier waarop dat georganiseerd wordt, verschilt per uitgever en zelfs per titel.

Misschien kunnen we de recente golf van betaalmuurtjes de Blendle-revolutie noemen?

Bij de Nederland- se kranten zijn premium (deel van content betaald) en metered (eerste artikelen gratis) dominant. Prijzen variëren tussen € 9,99 (De Telegraaf) en € 28 (FD). Regionale kranten vragen gemiddeld meer dan landelijke titels. Bij tijdschriften als Voetbal International, Adformatie en New Scientist worden weer andere modellen ge-bruikt. Online-only media als De Correspondent, Jalta, Fosfor en Reporters Online vragen ook allemaal geld, en allemaal op een andere manier. Daarnaast zijn er losse artikelen bij Elinea, MyJour en Maggy te koop. En uiteraard via het inmiddels internationale Blendle.
Misschien kunnen we de recente golf van betaalmuurtjes de Blendle-revolutie noemen?

Reageer

2 comments

Paywalls suck for low income people. Only rich people can afford subscribing to all interesting scientific papers like NewScientist. How can I read New Scientist?

Geef een reactie

*