Radio in de regio blijft populair bij ouderen

3657279001_4c235512c8_o

Vooral in het noorden van het land wordt nog veel naar de regionale radio geluisterd, maar de marktaandelen van de regionale zenders dalen sinds het begin van deze eeuw. Het meest populair is regioradio bij 50-plussers.

Door Judith Grobecker en Piet Bakker

Te midden van het geweld van Q-music, Radio 538, Sky Radio, Veronica, Radio 10, 100% NL, Radio 1 t/m 5 en BNR doet de regionale radio het nog steeds goed. In 2015 staan de gezamenlijke regionale zenders vrijwel altijd in de tweemaandelijkse top 3 die door het Nationaal Luisteronderzoek wordt opgemaakt. Het gemiddelde marktaandeel lag in het afgelopen jaar net onder de 10 procent.

Dat marktaandeel staat wel onder druk. In de eerste jaren van deze eeuw ging het nog om een marktaandeel van 15 à 16 procent, maar vanaf 2007 daalt het gestaag tot 10 procent in 2014, en naar zich het laat aanzien naar minder dan 10 procent in 2015.

Beeld 1 marktaandeel gemiddeld

Dat marktaandeel van 10 procent is een gemiddelde met uitschieters ver naar boven en beneden. Omroepen in het noorden van het land hebben veel hogere marktaandelen. Groningen is koploper met een marktaandeel van ruim 26 procent in 2014, gevolgd door Friesland (17 procent) en Drenthe (15 procent). Daarna volgen L1 (Limburg) en het eerste Randstedelijke radiostation: Radio M Utrecht.

Radio West heeft een marktaandeel van net onder de 7 procent – ook in Flevoland wordt weinig geluisterd, maar daar is de steekproef erg klein waardoor die resultaten met enige omzichtigheid behandeld moeten worden.

Beeld 2 marktaandeel regionale
De veranderingen bij alle 13 zenders (één voor elke provincie, twee voor Zuidholland) zijn in onderstaande grafiek te zien. Vrijwel alle omroepen zien hun aandeel dalen. Maar er zijn uitzonderingen. Radio M Utrecht laat een stijging zien die al jaren aanhoudt. Radio Flevoland, Radio West en Radio Drenthe stijgen de laatste jaren.

Beeld 3 marktaandelen

Dat die marktaandelen dalen is deels verklaarbaar door de leeftijdsopbouw van de luisteraars. In november-december 2015 hadden de gezamenlijke regionale omroepen zeer minimale marktaandelen bij luisteraars onder de 50, bij de categorie 50-64 lag het rond het gemiddelde van die periode (net onder de 9 procent).

De regionale omroep scoort vooral goed bij de 65-plussers met een marktaandeel van 22 procent in die categorie. Q-music, Radio 538, Sky, Veronica, Radio 10, 100% NL, 3FM en BNR zijn dan ook niet op hen gericht.

Beeld 4 marktaandelen

Bronnen: jaarverslagen ROOS, nationaalluisteronderzoek.nl

Foto: Andréanne Germain

Deel dit artikel:

Over J•Lab Hogeschool Utrecht

Het J•Lab, ook wel bekend als het lectoraat Crossmediale Kwaliteitsjournalistiek, doet onderzoek naar media, journalistiek en crossmediale content. Het onderzoek van het lectoraat is sterk praktijkgericht. Met andere woorden: het onderzoek is relevant voor journalisten, studenten, media, lezers, en andere geïnteresseerden.

Reageer