Tijdschriftengigant in beweging

Sanoma zette in 2014 de tijdschriftenwereld op z’n kop door dertig titels in de verkoop te gooien. Grote namen als de Playboy, De Nieuwe Revu en Panorama verdwijnen uit het aanbod van de tijdschriftengigant, die zich vanaf die tijd alleen nog richt op kerntitels als Donald Duck, Libelle en LINDA.

Sanoma – en haar voorganger VNU – hebben decennia lang de Nederlandse tijdschriftenmarkt gedomineerd. Spelers als Audax, Weekbladpers, Wegener en TMG hebben altijd op grote afstand van de uitgeefgigant gestaan. Sanoma en haar voorganger lanceerden bladen, namen uitgevers over, kochten licenties om buitenlandse bladen van een Nederlandse pendant te voorzien en beheerste samen met Audax ook de distributie. Wie een concurrerende titel op de markt bracht kon rekenen op een onmiddellij- ke reactie van de redactie. Vooral op de markt van de vrouwenbladen was de Hoofddorpse uitgever heer en meester.

In 2014 kondigde de uitgever van Donald Duck, Libelle, LINDA en tientallen andere bladen een enorme sanering aan: ruim 30 tijdschriften gingen in de etalage waardoor het aantal titels meer dan gehalveerd zou worden.

Twee nieuwe spelers

Ook de oplage zou uiteraard dalen, maar aan dat scenario was de uitgever inmiddels gewend. Ondanks acquisities en lanceringen daalde de oplage de laatste vijf jaar met gemiddeld 6% per jaar. Omdat het vooral kleinere titels waren die moesten verdwijnen, zou de oplage overigens niet halveren.

Wat gebeurde er met de titels die weg moesten? Ze gingen vooral naar twee nieuwe spelers: New Skool Media en Pijper Media. Niet alle aanbiedingen vonden overigens een koper. Helden ging bijvoorbeeld naar onder- afdeling Sanoma Head Office en werd zo op afstand van het hoofdkantoor gezet. LINDA zit in een soortgelijke constructie, met een aparte subuitgever.

New Skool Media nam Home and Garden, Seasons, Knipmode, Knippie, MOTO73, MOTOR, Formule1, Truckstar, Babygids, Roots, Delicious, Vorsten, KIJK, Know How, ZIN, Fiets, FietsActief, Procycling en Zeilen over. Grazia, Golfers Magazine, Nieuwe Revu, Panorama en Playboy gingen naar Pijper Media.

De dertig titels die in de verkoop gingen, waren niet de enige bladen die de uitgever heeft afgestoten in de laatste tien jaar. In totaal gaf de uitgever bijna 90 verschillende titels uit in die periode. Er werden bijna 30 bladen gestaakt. Daarnaast werden er ook zo’n 25 nieuwe titels gelanceerd.

De strategie van Sanoma is het concentreren op kerngebieden en vooral titels met een grote oplage, veel advertenties of met digitaal groeipotentieel uit blijven geven. Dat laatste is de grote uitdaging geworden. De papieren redacties werden afgeslankt: een kleine kernredactie met daaromheen een flexibele schil van freelancers moet de bladen (en de websites) blijven maken.

Reageer

Geef een reactie

*