TV blijft groeien

Nederlanders kijken steeds meer televisie, en dat gebeurt in steeds grotere mate via on-demand diensten zoals Uitzending Gemist. Het percentage mensen dat TV kijkt op een ander apparaat dan een televisie is de afgelopen vijf jaar gegroeid van 34% naar 44%.

Ondanks het enorme aanbod van digitale media kijken Nederlanders niet minder naar de televisie maar juist steeds meer. In 2014 werd een voorlopig hoogtepunt van 200 minuten per dag bereikt, 25 jaar geleden was dat een uur minder.

Het NOS Journaal is een vaste waarde in elke top 100

Dat kijken is niet alleen maar op traditionele tv-toestellen, maar ook op laptops, iPad of zelf via mobiel. In 2014 keek 44% wel eens tv op een ander apparaat dan een televisie (vijf jaar gegleden was dat nog 34%), waarvan 33% uitgesteld kijken betrof, dus uitzendingen achteraf kijken via on-demand diensten als Uitzending Gemist. Laptop en tablet zijn de meest populaire apparaten, meer dan 20% van de kijkers gebruikt ‘wel eens’ dat soort apparaten om tv te kijken. De PC neemt aan populariteit af. Het gaat nadrukkelijk om ‘wel eens’ – in het totale tv-kijken is het aandeel van andere apparaten en uitgesteld kijken nog marginaal. Ook heeft ondertussen 22% van de huishoudens internettoegang via de televisie.

 

Royalty-events

Maar kijken Nederlan-ders ook naar nieuws en actualiteiten? Op basis van de Kijkcijfer Top 100 (zonder sport), opgesteld door het de SKO, ligt het percentage journalistieke en informatieve programma’s in die top 100 de laatste tien jaar tussen de 20% en 40%. Hierbij zijn alle journalistieke programma’s ( journaals, nieuws, talkshows) en andere informatieve programma’s (consumentenprogramma’s, Opgelicht, Opsporing verzocht, TV show, Rijdende Rechter). Het NOS Journaal is een vaste waarde in elke top 100. Royalty doet het trouwens ook altijd goed.

Er is wel sprake van een licht dalende lijn, maar we kunnen op basis daarvan geen conclusies trekken. Opvallend is dat het percentage in 2002 en 2003 heel hoog ligt. In die jaren waren er veel grote royalty-events. Het interview met Maxima en Willem Alexander in 2002 trok 3,8 miljoen kijkers. Het absolute record komt op naam van Peter R. de Vries die op 3 februari 2008 met zijn uitzending over Joran van der Sloot 7.1 kijkers weet te trekken. Meer dan de helft van die kijkers pikte ook het aansluitende programma Hart van Nederland op SBS6 mee.

Dieptepunt

In 2014 waren slechts 19 programma’s van de top 100 journalistiek te noemen (Journaal, RTL Nieuws, Nieuwsuur, Radar, RTL Late night, DWDD, Opsporing Verzocht, Kassa, Opgelicht, EenVandaag). Een dieptepunt.

De top 100 wordt door het Kijkonderzoek altijd twee maal gerapporteerd. Eenmaal met en eenmaal zonder sport (lees “voetbal”). Hier nemen we de top 100 zonder sport als uitgangspunt. Anders zou nieuws een minimaal aandeel krijgen. Tenzij we sport als nieuws beschouwen. Dan is nieuws plots het meest populaire genre op de Nederlandse tv.

Reageer

Geef een reactie

*