Nederland telt zes miljoen online nieuwsgebruikers per dag

online nieuwsgebruik

Minstens 6 miljoen Nederlanders gaan dagelijks op zoek naar online nieuws. De ‘grote vier’ NOS, NU.nl, AD en Telegraaf domineren het dagelijkse online nieuwsgebruik. AD en Telegraaf bereiken online meer mensen per dag dan met de krant. Bij andere printmedia is het precies andersom: traditioneel printbereik ligt hoger dan online bereik.

Per maand bereiken de nieuwswebsites en apps die participeren in het NOBO-onderzoek bijna 11 miljoen Nederlanders van 13 jaar en ouder. Dat is 75 procent van deze bevolkingsgroep. Wekelijks gaat het om bijna 9 miljoen gebruikers (ruim 60 procent) en dagelijks om bijna 6 miljoen mensen. Die 6 miljoen staan voor 40 procent van de Nederlanders van 13 jaar en ouder.

Dat blijkt uit NOBO-cijfers* van 30 nieuwsmerken over september en oktober van 2018. Omdat niet alle nieuwsmerken participeren in het NOBO-onderzoek zal de daadwerkelijke online nieuwsconsumptie hoger liggen.

Maand-, week- en dagbereik 30 Nederlandse nieuwssites, sept.-okt. 2018 (bron: NOBO)

Maand- en weekbereik

Bij het maandbereik – een belangrijke ‘valuta’ om advertentietarieven vast te stellen – en bij het weekbereik domineren de ‘grote vier’: NU.nl, NOS, AD en Telegraaf. De volgorde is zowel bij de maandcijfers als de cijfers over het weekgemiddelde gelijk, met NU.nl als marktleider voor de NOS en AD die De Telegraaf achter zich laat. Het maandbereik ligt voor alle vier de sites boven de 5 miljoen (7 miljoen voor NU.nl), het weekbereik varieert tussen 3 en 4,5 miljoen.

Na de ‘grote vier’ komt er een tijdje niets, dan komen de ‘kleine vier’ RTLnieuws, Volkskrant, NRC en Trouw. Zij hebben een maandbereik dat tussen 1,9 en 2,8 miljoen ligt en een weekbereik tussen 750.000 (Trouw) en 1,5 miljoen (RTL).

Zes andere sites (Het Parool, Metro, de Stentor, de Gelderlander, Brabants Dagblad en Eindhovens Dagblad) hebben ook een maandbereik van meer dan een miljoen.

Maand- en weekbereik nieuwswebsites, sept.-okt. 2018 (bron: NOBO)

Dagbereik

Het dagbereik van nieuwssites laat een andere volgorde zien dan het maand- en weekbereik. NOS bereikt online meer mensen dan NU.nl, De Telegraaf heeft meer dagelijkse bezoekers dan AD.nl. De verschillen tussen NOS, NU.nl (ruim 2 miljoen dagelijkse bezoekers), Telegraaf en AD (rond de 1,5 miljoen) en de rest is groot. Het gat met RTLnieuws telt ruim 800.000 bezoekers, en ook de kloof tussen RTLnieuws (500.000) en Volkskrant (300.000) is fors. NRC is het enige andere online nieuwsmerk dat meer dan 200.000 bezoekers per dag trekt.

Dagbereik nieuwssites, sept.-okt. 2018 (bron: NOBO)

Online en print

Als we het online bereik van landelijke kranten vergelijken met het printbereik (NOM NPM, 2018-III) wordt duidelijk dat Telegraaf en AD online ‘groter’ zijn dan in print. Bij alle andere kranten geldt het omgekeerde; zij bereiken met hun traditionele printeditie meer mensen dan online. Bij Metro is het verschil het grootst, bij Trouw het kleinst.

Dagbereik, online en print, landelijke dagbladen, najaar 2018 (bronnen: NOBO, NPM 2018-III)

Geen enkele regionale krant bereikt meer lezers online (NOM, Nationale Regio Monitor, 2018) dan met papier. Bij Het Parool en de PZC liggen de aantallen vlak bij elkaar, bij het Noordhollands Dagblad, Dagblad van het Noorden, Leeuwarder Courant en De Limburger zijn de verschillen het grootst.

Dagbereik regionale dagbladen online (sept.-okt. 2018) en print (2018) (bronnen: NOBO en NRM 2018).

Online en omroep

Vergelijkingen tussen het televisiebereik van het NOS Journaal en RTL Nieuws en hun online bereik is lastiger omdat de journaals meerdere keren per dag worden uitgezonden en de kijkers kunnen overlappen. Het achtuurjournaal van de NOS trekt tussen 1,5 en 2,5 miljoen kijkers, online gaat het om 2,4 dagelijkse bezoekers. Bij RTL gaat het om 1,1 à 1,6 miljoen dagelijkse kijkers voor het 19:30 Nieuws en ruim 500.000 bezoekers voor de website.

Bronnen: NOBO Vinex (online bereik), NOM (printbereik dagbladen), Kijkonderzoek.nl (kijkcijfers).

* De cijfers zijn het gemiddelde over september en oktober 2018 en betreffen NU.nl en de websites van alle dagbladen (behalve het Nederlands Dagblad, Barneveldse Krant en Friesch Dagblad), NOS, RTLnieuws en BNR en de opiniebladen Vrij Nederland en Elsevier. In totaal gaat het om 30 websites, het weekbereik van Vrij Nederland en de IJmuider Courant (kopblad Haarlems Dagblad) was te laag voor een betrouwbare meting. Ook hun dagbereik (en dat van Haarlems Dagblad, Gooi- en Eemlander en Leidsch Dagblad) was te laag. Titels als De Correspondent, Follow The Money en regionale en lokale omroepen ontbreken, ook nieuwsblogs en lokale sites participeren niet in NOBO. Deze gegevens zijn door NOBO ter beschikking gesteld aan het Stimuleringsfonds en zijn dus niet als zodanig terug te vinden op de site. Aangesloten websites hebben wel de optie om dergelijke gegevens te genereren.

Over Piet Bakker

Piet Bakker was tot voor kort lector Crossmedia & Journalistiek aan de Hogeschool Utrecht.