De switch van Follow the Money

Nieuws | Blogs
  • Eric Smit
  • 09 mei 2016
  • 848 woorden , 4 min. lezen

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen: het gaat goed met Follow the Money, maar nog lang niet goed genoeg. Het gaat in mijn ogen pas goed met een bedrijf wanneer er een stabiele kasstroom is die groot genoeg is om alle activiteiten te financieren en ook nog een rendement oplevert. Die kasstroom moet in ons geval van betalende leden komen.

Sinds de start van Follow the Money verdienden we op verschillende manier geld om onze journalistiek mee te financieren. We verkochten onze producties aan bladen, kranten en televisieprogramma’s, we verdienden iets aan de inkomsten uit de advertenties op onze website en we verdienden vooral door de productie van inhoud voor wat je oneerbiedig ‘advertentiefuiken’ zou kunnen noemen. We waren al eerder tot de conclusie gekomen dat het anders moest en in december 2014 begonnen we met de overschakeling naar een ander verdienmodel dat voor het grootste deel is gebaseerd op betalende leden. Daar hadden we geld voor nodig. Vooral voor het bouwen van een nieuwe website. Een advertentieloze website met een opgefriste vormgeving, nieuwe mogelijkheden voor interactie met lezers en vooral met de technische basis om op een goede manier betalende leden te kunnen verwerken.

Investeerder

We waren eind 2014 al een flinke periode bezig met een investeerder, maar die liet het begin 2015 onverwachts afweten. We kwamen daardoor even in ernstige problemen toen we de bodem van de kas in zicht zagen komen.

De eerste inkomsten van onze ‘founding members’ stroomden binnen, maar die waren bij lange na niet voldoende om de grote stap voorwaarts te maken. We moesten een investeerder bereid vinden om bij Follow the Money in te stappen. En snel. Het moest ook iemand zijn die zich met onze journalistieke missie kon vereenzelvigen en genoegen wilde nemen met een zeer hoog risico en een begrensd maximaal rendement van 5 procent. O ja, en hij of zij zou ook geen formele invloed uit kunnen oefenen op onze bedrijfsvoering. Inmenging in redactionele aangelegenheden was en is natuurlijk volstrekt onbespreekbaar.

Inmenging in redactionele aangelegenheden was en is natuurlijk volstrekt onbespreekbaar

De man die in de zomer van 2015 met deze, naar klassieke investeerdersmaatstaven gemeten, volstrekt onredelijke voorwaarden akkoord ging, luistert naar de naam Erik Hallers. Hij is een van de oprichters van de zakelijke dienstverlener Conclusion en eigenaar van het radiostation Sublime FM waar ik columnist ben. Naast Hallers wisten we nog een – kleinere – investeerder binnen te halen: serie-ondernemer Jan Bart Fanoy die net als Hallers een groot hart heeft voor de journalistiek. Naast het risicokapitaal van Hallers en Fanoy, worden ons ook andere middelen ter beschikking gesteld. Die komen van stichting Muckraker. Deze stichting werd in 2008 opgericht ten behoeve van mijn rugdekking. Ik werkte toen aan de ongeautoriseerde biografie van zakenvrouw Nina Brink (Storms) die mij de nodige juridische kopzorgen bezorgde. Dankzij het geld van enkele grotere en ook tal van kleine sympathisanten kon ik destijds mijn advocaat bekostigen.

De redactie van Follow the Money
De redactie van Follow the Money

De belangrijkste geldschieter van stichting Muckraker is de Adessium Foundation. Deze uiterst professionele Nederlandse stichting financiert al jaren tal van nationale en internationale journalistieke initiatieven waaronder The International Consortium of Investigative Journalists (ICIJ), dat recentelijk weer vol in de aandacht stond vanwege de Panama Papers. Gelden die wij van Muckraker krijgen, moeten we tot op de cent nauwkeurig verantwoorden. Ook hier geldt dat er geen enkele invloed op het beleid van de redactie van Follow the Money kan worden uitgeoefend. De verantwoording betreft uitsluitend de besteding van de middelen.

Tussenstand

Met dank aan onze founding members- en friends, Hallers, Fanoy, de gelden van Muckraker, de begeleiding van ons team van adviseurs en onze tot op het bot gemotiveerde redactie konden we in februari de ommezwaai maken naar het nieuwe model. De mannen van Frontwise bouwden het digitale fundament waarmee we nog jaren vooruit kunnen. Ze zijn belangrijk om te noemen omdat ze een zeer grote bijdrage hebben geleverd aan dat wat er nu staat.

De beste reclame voor journalistiek is natuurlijk nog altijd… goede journalistiek

We staan er dus beter voor dan ooit. We trekken steeds meer publiek en we hebben ook weer nieuw journalistiek talent binnen weten te halen. Dan nu de tussenstand. Want hoe gaat het met de ledenwerving? Nou, best aardig. We hebben nu zo’n 1.700 betalende leden. Daarnaast hebben we 33 founding friends – mensen die 1.500 euro of meer betalen en waarvan Joris Luyendijk, dankzij zijn donatie van de NS Publieksprijs, de bekendste is. Maar hoe bemoedigend deze cijfers ook zijn, het is lang niet genoeg om de zelfstandigheid van Follow the Money op langere termijn te garanderen. We moeten aan het einde van dit jaar op 5.000 leden zitten om onze doelstellingen te halen. Een jaar later moeten dat er 10.000 zijn. Kortom, we zullen nog heel hard ons best moeten doen om al die nieuwe leden binnen te halen. Wij geloven heilig dat we daarin zullen slagen. Vooral door onze lezers meer bij ons werk te betrekken en goede artikelen te maken die de wereld in beweging zetten. Want de beste reclame voor journalistiek is natuurlijk nog altijd… goede journalistiek.

Nieuwsbrief

Ontvang ons laatste nieuws
Hidden
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.