De volgende stap: Google Assistent krijgt persoonlijke nieuwsupdates

Nieuws | Innovatie

Op dit moment kun je bij de Google Assistent kiezen uit radiobulletins van de NOS, BNR en het ANP. Daarnaast zijn er updates van bijvoorbeeld RTL Nieuws en NU.nl, die speciaal worden geproduceerd voor dit soort diensten, maar minder vaak worden ververst. 
Jolien van de Griendt, journalist en innovatiestrateeg, helpt nieuwsorganisaties met het aanbieden van diensten via de Google Assistent. Ze vindt de huidige aanpak van veel media niet ideaal. ‘Deze functie (waarbij media nieuwsupdates kunnen aanbieden red.) is niet bedoeld voor het doorzetten van radiobulletins. Omroep Brabant doet dit bijvoorbeeld al anders, daar leest de nieuwslezer een aparte update van een minuut in voor smart speakers.’

Dat Google nu op de Amerikaanse markt gestart is met persoonlijke updates die bestaan uit losse nieuwsberichten vindt ze een logische stap. ‘Dat is voor de nieuwsconsument een stuk gebruiksvriendelijker. Zeker als je meerdere updates hebt geselecteerd, hoor je veel dubbele berichten. Dat is niet ideaal.’

Your News Update

Wat Google doet met ‘Your News Update’, zoals de nieuwe dienst heet, is een gepersonaliseerde update met headlines samenstellen op basis van je interesses. Daarbij wordt hij elke keer als je hem opvraagt ververst. Nieuwsmedia leveren hiervoor geen complete bulletins aan, maar losse audioberichten. Onder meer ABC, CNN, Fox News, Reuters, AP en The Washington Post doen mee. Elk bericht wordt voorzien van een aankondiging door de Google Assistent. Daardoor weet je van welke bron het bericht afkomstig is.

Een rondje langs Nederlandse mediabedrijven leert dat ze de ontwikkeling in de gaten houden, maar dat het nog te vroeg is om iets concreets te zeggen over eigen plannen met ‘Your News Update.’ Niet heel vreemd: het was al wat langer bekend dat de functie in de VS beschikbaar komt, maar over een Nederlandse introductie is nog niets bekend. Er is dus nog geen haast bij om een strategie klaar te hebben liggen.

Voors en tegens

Van de Griendt ziet binnen de Europese markt wisselende reacties, onder te verdelen in een behoudende en een innovatieve tak. Zo hoorde ze de Franse omroep Franceinfo fel ageren tegen het concept. ‘Ze zien bulletins als een soort redactioneel kunstwerk met een kop en een staart en vinden dat het in die vorm moet blijven bestaan. Het is een geluid dat ik ook in Nederland hoor, maar het is vrij conservatief gedacht; de wereld verandert. Het is een beetje hetzelfde als dat tv-bedrijven geen content voor Facebook en YouTube wilden maken, maar enkel hun hele uitzending online willen zetten.’

Anderzijds zijn er volgens haar juist partijen die al kijken naar het aanbieden van nieuwsupdates over specifieke onderwerpen. Mediabedrijven proberen het om te zien wat dat kan opleveren. ‘De introductie die Google heeft gedaan lijkt daar een voorbode van. Google heeft eerder al bekendgemaakt bezig te zijn met losse updates over verschillende onderwerpen.’ In de toekomst kun je hoogstwaarschijnlijk dus ook vragen om een update over de Brexit of de boerenprotesten.

Controle uit handen geven

De grote kritiek op de ontwikkeling is natuurlijk dat je als media-organisatie alle controle aan Google geeft. Bij de huidige nieuwsfunctie kiest een gebruiker bewust voor een merk; straks kiest het algoritme van de internetreus wat iemand te horen krijgt. Daar komt bij dat bij sommige media het gevoel heerst dat je je content gratis aan Google geeft, zonder direct verdienmodel.

Sommige uitgevers en omroepen vinden dat laatste oneerlijk. Anderen zien het als als een manier om een band op te bouwen met hun publiek en het hopelijk ook op hun eigen platformen aan zich te binden. Van de Griendt: ‘Bij RTL Nieuws zagen ze bijvoorbeeld dat jonge mensen die  niet goed werden bereikt dankzij de update vaker naar de site kwamen of de app installeerden.’ Eerder deelde RTL cijfers over het gebruik in september. Toen zorgden de updates die het aanbiedt via voice voor meer dan 200.000 luisteracties.

Ondanks dat ze positief is over de ontwikkeling, is Van de Griendt op één ding heel kritisch. ‘Google levert veel te weinig data terug, dat zou veel eerlijker moeten gaan. Je geeft je content weg; je maakt zelfs speciaal content voor Google en investeert dus. Daarvoor zou je heel gedetailleerde data terug moeten krijgen. Nederlandse mediabedrijven zouden daarin veel meer een blok moeten vormen en betere data moeten eisen van Google.’

Foto: Thomas Kolnowski

Nieuwsbrief

Ontvang ons laatste nieuws
Hidden
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.