Ad van Liempt: 'Ik wens dat Follow The Money definitief doorbreekt in 2018'

Nieuws |

[vc_row][vc_column][vc_column_text]‘Voorspellingen over de journalistiek zijn altijd onbetrouwbaar. De ondergang van traditionele media is al vaak voorspeld, maar het is er nooit van gekomen. Al in de tijd dat ik een leidinggevende functie had bij de publieke omroep kwamen er mensen aan mijn bureau vertellen dat we op een ijsschots zaten. Dat lineair televisiekijken voorbij was. Dat wordt al twintig jaar gezegd. Als je nu kijkt naar de gemiddelde kijktijd per dag is van al die voorspellingen spectaculair weinig terechtgekomen. We laten ons inmiddels al decennialang op stang jagen door zelfbenoemde goeroes die hun gelijk niet hebben bewezen. Ook de kwaliteitskranten bestaan nog en hebben zich op de digitale markt ontwikkeld. Het lijkt erop dat de klassieke platforms zich nu stabiliseren. Maar tegelijkertijd is de onzekerheid of ze over vijf of tien jaar nog bestaan niet voorbij.

Gebrek aan urgentie

‘Ook is het afwachten welke van de digitale initiatieven opeens als een raket omhoog gaat schieten. Nieuwe ontwikkelingen in de journalistiek verlopen vaak aarzelend. Blendle, bijvoorbeeld, vind ik een geniaal idee. Maar ik heb niet het gevoel dat het een doorslaggevend, massaal succes is. Er komen zelden mensen op mij af die zeggen ‘goh, wat zit ik dagelijks fijn op Blendle’. Hetzelfde geldt voor De Correspondent. Enerzijds hebben zestigduizend mensen zich daartoe gewend, ook ik doe eraan mee. Anderzijds vind ik het soms teleurstellend. Het heeft een ernstig gebrek aan urgentie. Ik lees er mooie stukken, maar als ik een dag of drie niet kijk, breekt het zweet me niet uit omdat ik nergens meer van weet. Dat zou eigenlijk wel het geval moeten zijn.

Mijn grootste punt van zorg is de malaise in de regionale journalistiek

‘Ik zie een kwaliteitsimpuls van ambitieuze, jonge journalisten. Af en toe geef ik les op de School voor Journalistiek, daar loopt zo veel talent rond. Daarnaast rollen er uitstekend opgeleide journalisten met tientallen van de universiteit af. De baanzekerheid in de journalistiek mag dan niet zo groot zijn, maar degenen die wel een baan krijgen, zijn van ongekend niveau. Ze hebben digitale technieken met de paplepel ingegoten gekregen en visuele media al op jeugdige leeftijd in de vingers. Of ze nou voor websites of blogs of vlogs werken, doet er niet zo veel toe. Als hoogopgeleide, onafhankelijk denkende journalisten op de samenleving worden afgestuurd zal het met die samenleving ook wel goed komen.
‘Mijn grootste punt van zorg is de malaise in de regionale journalistiek. Op een aantal plekken gaat het heel goed met de onderzoeksjournalistiek in de regio, maar er zijn er heel veel waar het slecht gaat. Waar de regionale journalistiek meer een rondpomp-instituut wordt, met heel weinig nieuwsgaring. Dat is niet positief, terwijl regionale journalistiek een wezenlijk onderdeel is van de samenleving.

Follow The Money

‘Over de nabije toekomst: ik ben heel erg gecharmeerd van Follow The Money. Ik vind het een prachtige nieuwe uitvinding, een voorbeeld van een collectief dat eerst op de inhoud en journalistieke drive is gebouwd en pas veel later met verdienmodellen is gaan werken. Het begint nu te groeien, mensen worden er beducht voor. Als ik een wens mag doen voor 2018 is het de definitieve doorbraak van Follow The Money als bepalende factor in de onderzoeksjournalistiek. Bijvoorbeeld door nog een paar scoops van het type Keizer en nog intensievere samenwerking met bestaande media, waardoor ze meer draagkracht krijgen. Dat zou mooi zijn. Eric Smit heeft op een houtje moeten bijten om zijn ideaal tot stand te brengen. Ik gun het ze van harte.’
Illustratie: Merlijn van Bijsterveld [/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]

De voorspellers
30 journalisten, ondernemers, developers en andere mediakenners keken in hun glazen bol. Ze vertellen in de laatste weken van het jaar niet alleen welke ontwikkelingen ze verwachten in het journalistieke jaar 2018, maar ook waar ze op hopen.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

Nieuwsbrief

Ontvang ons laatste nieuws
Hidden
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.