Ilvy Njiokiktjien: ‘Dit wordt het jaar van self publishing, we kunnen er niet meer tegen vechten’

Nieuws | De Voorspellers

‘2020 wordt het jaar van self publishing, het in eigen beheer publiceren van foto’s en verhalen. Instagram is daar een goed voorbeeld van, zeker in de VS. Sinds ik bij het Amerikaanse fotoagentschap VII zit, sta ik met een been in de VS en krijg ik meer mee van de ontwikkelingen daar. Ik heb Amerikaanse collega’s met wel 200.000 volgers op Instagram, of 500.000, of nog meer. Die zeggen soms: ‘Een publicatie in The Guardian? Leuk, maar ik doe het liever op mijn eigen Instagrampagina, dan heb ik een groter bereik en kan ik zelf advertentie-inkomsten genereren.’ Ik zie dat we langzaam stappen zetten weg van geijkte media.

Betaald Instagram-stories maken

In de VS veranderen dingen sowieso sneller dan in Nederland. Dat merk je bijvoorbeeld ook bij groepsprojecten. Tijdens de klimaatprotesten hebben we met fotografen van VII in vijftien landen verslag gedaan, allemaal met mobiele telefoons, via Instagram-stories. Time Magazine en National Geographic reageren heel positief wanneer we dat aanbieden. In de VS zijn grote delen van budgetten overgeheveld naar online, ze kunnen ons betalen voor Instagram-stories. In Nederland is voor zulke dingen geen budget, redacties gebruiken ANP-foto’s of sturen één fotograaf op pad.

Wij fotografen zetten langzaam stappen weg van geijkte media

Volgend jaar hoop ik meer interactieve producties te zien, met audio, video en tekst. Ze waren een tijd populair, maar vervolgens verdween de vraag ernaar, omdat het heel veel werk was en het te weinig advertentie-inkomsten opleverde. Toch zie ik dat in de VS de fotoslideshows met audio een comeback maken. Dat komt mede door de populariteit van podcasts. Audio is toch wel een beetje de winnaar van 2019. Ik hoop dat de combinatie van audio en fotografie weer meer gaat leven.

Papier is voorbij

Online kan zoveel meer dan wij journalisten nu doen. Krantensites zijn nog steeds vaak een knip-en-plak-versie van de krant. De gemiddelde websitebouwer lacht daar om. Interactieve verhalen zijn echt een andere manier van een verhaal tot je nemen. En ik denk dat ze ook een jongere generatie aanspreken. De NOS had onlangs een mooie productie over depressie, met filmpjes, foto’s en korte teksten. Het werkte goed op mobiel en op desktop. Dat soort producties hoop ik meer te zien.

In Nederland houden journalisten zich nog heel erg vast aan het maken van een krantje. Ook ik heb me in het begin verzet tegen de verschuiving van publiceren in grote kranten en bladen naar self publishing. Ik ben best wel een dino, ik heb zelf bijvoorbeeld de boot gemist door te laat op Instagram te gaan. Maar inmiddels heb ik wel door dat we niet kunnen vechten tegen die verandering. Zeker de mensen van 30 jaar en jonger hebben geen krantenabonnement meer en kopen nagenoeg nooit een tijdschrift. Dat is gewoon klaar, jammer genoeg. In de VS hebben ze zich daar al veel meer bij neergelegd. Misschien worden kranten en bladen over een tijd wel weer hip, net als de lp. Maar voor het grote gebruik is het binnen een paar jaar afgelopen met papier.’

Alle voorspellers

Hoe ziet de journalistiek van 2020 eruit? Voor de derde keer blikken we vooruit op een nieuw jaar. 20 journalisten, developers, onderzoekers en andere mediakenners vertellen wat ze verwachten én hopen dat 2020 gaat brengen. Dit zijn alle voorspellers.

Illustratie: XF&M

Nieuwsbrief

Ontvang ons laatste nieuws
Hidden
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.