Joris Daalhuisen: ‘Ik zou graag willen dat er een liberalisering van de mediawet komt’

Joris Daalhuisen

Joris Daalhuisen is uitgever van De Utrechtse Internetcourant (DUIC) en directeur van reclamebureau DDK.

‘Ik denk dat in 2018 de verplaatsing van lineair televisiekijken naar on demand echt gaat doorzetten. En dat de impact daarvan in de volle breedte doordringt in Hilversum en bij de advertentiemarkt. Het hele spel van kijkcijfers en hoe programma’s worden beoordeeld en afgerekend zal er anders uit komen te zien.

Verouderd omroepstelsel

‘Het omroepstelsel is ontzettend verouderd. Als Powned bijvoorbeeld alles via internet wil uitzenden zijn er ineens regels die zeggen dat ze ook analoog moeten blijven uitzenden. Dus via radio of tv. Het slaat nergens op, want dan ben je dus op het niveau van middelen aan het nadenken, in plaats van bekijken hoe je een doelgroep het beste kunt bereiken. Bijna niemand kijkt nog op de tijden die in de tv-gids staan. Maar in Hilversum lijkt het alsof ze nog steeds niet doorhebben dat het allemaal oude koek is wat ze daar doen.

‘Ik zou heel graag willen dat er een soort liberalisering van de mediawet komt. Dat wil zeggen, ik vind het bespottelijk dat gesubsidieerde redacties ook advertenties mogen verkopen, iets wat nog steeds in stand wordt gehouden. Het kan toch niet zo zijn dat de NOS wel advertenties mag verkopen en uiteindelijk wordt vergeleken met RTL die geen subsidie krijgt. Ik snap dat gewoon niet. Ik zeg niet dat er minder geld moet gaan naar de publieke omroep, maar voor mij gaat het om het gelijke speelveld. Ik opteer voor het BBC-model, dat je als subsidiekanaal geen advertenties mag verkopen. Of dat alle partijen subsidie krijgen en advertenties verkopen.

Ik begrijp niet waarom iedereen zich zo druk maakt over commerciële partijen. Je bent er als journalist zelf bij

‘Ook denk ik dat het gezond is wanneer er veel meer ondernemerszin komt bij journalisten zelf. Ik zou wel willen dat oudere journalisten daarin wat meer durf zouden hebben. Dat de angst om te gaan freelancen of in een flexibel arbeidscontract werkzaam te zijn, minder groot wordt. Je ziet de tendens dat de oude garde heel graag op zijn plek blijft zitten, doordat er zo weinig banen te vergeven zijn. Wat ik me ook wel kan voorstellen, maar door het vasthouden van die plek krijgen jongeren geen kans. Dat houdt de doorstroom en een bepaalde vorm van innovatie tegen.

‘Media staan onder druk vanwege het verdienmodel, maar linksom of rechtsom verzinnen we echt wel weer iets nieuws dat het op gang houdt. Misschien niet de komende tien jaar, maar uiteindelijk komt er wel weer een model dat werkt. De Correspondent heeft zichzelf uitgevonden, hoewel dat misschien niet schaalbaar is. Of kijk naar de issue-journalistiek van Follow The Money, dat journalisten per casus aan de slag gaan.

Commercie nodig hebben

‘Voor de journalistiek zou het goed zijn te beseffen en te begrijpen dat je commercie ook nodig kunt hebben om een onafhankelijk verhaal te vertellen. Subsidie is niet de enige manier. Ik begrijp niet waarom iedereen zich zo druk maakt over commerciële partijen. Je bent er als journalist toch zelf bij? Jij bepaalt wat deugt, bovendien is er altijd nog een statuut dat je beschermt. En als je niet ethisch werkt als journalist of niet duidelijk bent over het feit dat je samenwerkt met een commerciële partij, dan is het heel snel klaar. Dan ga je nat. Die vorm van controle vind ik mooi.’

De voorspellers
30 journalisten, ondernemers, developers en andere mediakenners keken in hun glazen bol. Ze vertellen in de laatste weken van het jaar niet alleen welke ontwikkelingen ze verwachten in het journalistieke jaar 2018, maar ook waar ze op hopen. 

Over Jolanda van de Beld

Jolanda van de Beld studeerde Nederlands, Politicologie en Journalistiek & Media aan de Universiteit van Amsterdam. Ze werkt als freelance journalist voor onder andere NRC en Investico en houdt zich veel bezig met de nieuwe mogelijkheden van online journalistiek.

Reageer

Geef een reactie

*