José de Vries: ‘Op het gebied van audio liggen er nog veel kansen’

José de Vries

José de Vries is projectleider van NOS Innovatie Lab.

‘Ik geloof sterk in de kansen die er nog liggen op het gebied van audio. De podcast is natuurlijk een nieuwe vorm en daar gebeurt in Nederland al wel het een en ander mee. Veel mensen hebben er behoefte aan om niet altijd maar te hoeven lezen. Het is soms fijner informatie te krijgen door te luisteren. Als Google Home en Amazon Echo naar Nederland komen- hopelijk in 2018 – biedt dat nog meer mogelijkheden. Ik stel me voor dat je het nieuws krijgt voorgelezen via die devices. En als je iets wilt weten over een specifiek aspect van het nieuws, dat je vragen kunt stellen en daar antwoord op krijgt.

Oppassen met personalisering

‘Een trend die je natuurlijk ook al jaren hoort is personalisering. Dat speelt met smart devices als Amazon Echo en Google home natuurlijk een rol. Personalisering vinden mensen heel fijn, maar je moet er ook een beetje mee oppassen. Aan de ene kant wil je exact aansluiten op iemands behoeftes en wordt het waardevol voor een gebruiker als het nieuws op persoonlijke interesses is toegespitst maar je sluit daarmee ook ander nieuws weer uit. ‘Hoi José, dit is het nieuws van de dag voor jou’ en dan krijg ik drie dingen die ik wil weten. Stel dat ik gek ben van Formule 1, dan krijg ik daar elke dag drie updates over, maar mis ik misschien wel dat er ergens een aanslag is. Dat is een vrij extreem voorbeeld, maar het zit ‘m ook in anders naar onderwerpen kijken, andere meningen horen. Met personalisering speel je ook in op de bubbels waarin mensen leven.

Zolang er geld te verdienen is met nepnieuws, zullen mensen het blijven proberen

‘Voor veel mensen is het nieuws een soort van gegeven, het is er gewoon. Heel vaak hoor ik mensen zeggen ‘ik volg het nieuws niet’, maar als je dan met ze in gesprek gaat, kunnen ze toch dingen uit het nieuws van de laatste tijd opnoemen. Vaak blijkt dat ze met zo’n uitspraak bedoelen ‘ik kijk niet meer naar het journaal’ of ‘ik lees geen krant’. Ze zijn zich er niet van bewust dat nieuws toch een rol speelt in hun leven.

‘Ik hoop voor het komende jaar dat mensen goed journalistiek werk weer gaan waarderen. Niet altijd maar de kritiek dat media maar schrijven wat ze willen en je niet weet of het waar is. De media spelen een grote rol in het naar buiten brengen van verhalen zoals bijvoorbeeld bij de MeToo-beweging. Mijn wens zou zijn dat mensen het grotere belang van media weer gaan inzien. Niet alleen in de maatschappij maar ook voor jezelf om met elkaar te kunnen discussiëren.

Nepnieuws blijft

‘Zolang er geld te verdienen is met het maken van nepnieuws, zullen mensen het blijven proberen. Ik hoop wel dat het hen moeilijker wordt gemaakt. Bijvoorbeeld door wat Facebook doet met factchecking. Maar ook met merkversterking van waardevolle journalistiek organisaties. Bijvoorbeeld tijdens de Week van Mediawijsheid op middelbare scholen, waar scholieren leren: check altijd de bron. Lezers moeten zich er meer bewust van zijn dat niets zomaar waar is, maar dat er organisaties zijn die hun uiterste best doen en die je kunt vertrouwen.’

Illustratie: Merlijn van Bijsterveld 

De voorspellers
30 journalisten, ondernemers, developers en andere mediakenners keken in hun glazen bol. Ze vertellen in de laatste weken van het jaar niet alleen welke ontwikkelingen ze verwachten in het journalistieke jaar 2018, maar ook waar ze op hopen. 

Over Jolanda van de Beld

Jolanda van de Beld studeerde Nederlands, Politicologie en Journalistiek & Media aan de Universiteit van Amsterdam. Ze werkt als freelance journalist voor onder andere NRC en Investico en houdt zich veel bezig met de nieuwe mogelijkheden van online journalistiek.

Reageer

Geef een reactie

*