Oscar Kneppers: ‘Artificial intelligence kan maatwerk maken van journalistiek’

Oscar Kneppers

Oscar Kneppers is media-ondernemer en oprichter van Rockstart

‘Ik denk en hoop dat 2018 het jaar wordt van de comeback van kwaliteitsjournalistiek. Niet dat die journalistiek ooit echt is weggeweest, maar er zijn ontzettend veel alternatieven gekomen. Mensen zullen gaan merken dat ze behoefte hebben aan journalisten in hun klassieke rol, die waakhond zijn van de democratie. Dat besef komt onder andere door Trump.

Meer geld uitgeven

‘Zelf ben ik meer bereid om te betalen voor kwaliteitsjournalistiek. En ik weet niet of dat voor iedereen geldt, maar laat ik mezelf voor het gemak even als voorloper zien, want dat is in veel gevallen wel zo. Ik realiseer me dat ik het afgelopen jaar meer geld aan journalistieke producten heb uitgegeven dan ooit in m’n leven. Via abonnementen, via Blendle, ik ben Follow The Money gaan steunen. Ik lees veel meer, maar ik doe het ook om bepaalde media te steunen.

Je krijgt soms het gevoel dat er, in reactie op Trump, een door links gedomineerde tegenbeweging is

‘Wat mij betreft is het duidelijk: om een opinie te kunnen vormen hebben we als maatschappij kwaliteitsjournalistiek nodig. Het liefst van rechtse en linkse journalisten, zodat er diversiteit in geluid ontstaat. Nu krijg je soms het gevoel dat er in reactie op Trump een door links gedomineerde tegenbeweging is. Diversiteit in stemgeluid is nu belangrijk, want die helpt mensen elkaar beter te begrijpen. Als het alleen maar een soort moralistische tegenreactie is van links op neoliberaal rechts, dan krijg je weer een welles-nietes en heb je het over gelijk. Terwijl het gaat om gebalanceerd een mening kunnen vormen, zodat je bijvoorbeeld weet wat je een volgende keer moet stemmen.

‘De aard van journalistiek verandert niet, maar de vorm wel. Media moeten zich dus doorlopend blijven ontwikkelen. Als je alleen blaadjes blijft drukken en hoopt dat mensen die kopen, dan valt je business om. Blendle blijft een prachtig voorbeeld van hoe je journalistiek eenvoudig bereikbaar en toegankelijk kunt maken. In plaats van denken in de oude systemen, dat je alleen maar goede verhalen kunt lezen als je driehonderd euro per jaar uitgeeft aan bijvoorbeeld NRC. Ik heb geen enkele behoefte om een hele krant te kopen en die helemaal te lezen. Dat is gewoon niet meer van deze tijd.

Artificial intelligence

‘Ik denk dat artificial intelligence een versneller is van heel veel producten en diensten. Je kunt data gebruiken om producten en diensten beter af te stemmen op hoe mensen leven. En zeker in de journalistiek is verbetering mogelijk door het gebruik van algoritmes, zodat lezers dingen op maat krijgen en op de tijd dat het mensen uitkomt. Dus niet meer een krant met dertig dezelfde verhalen in alle brievenbussen en hopen dat iedereen het interessant vindt. Ik wil niet hetzelfde lezen als jij. Op basis van mijn data zoals leesgedrag, reisgedrag, leeftijd, vaderschap, kunnen media mij met artificial intelligence dingen presenteren die relevanter zijn voor mij dan voor jou. En op het moment dat ik het nodig heb, niet op het moment dat de journalist het maakt. Dat is wat AI kan doen: maatwerk maken van journalistiek.

Meer voorspellers
laatste tien

30 journalisten, ondernemers, developers en andere mediakenners keken in hun glazen bol. Ze vertellen in de laatste weken van het jaar niet alleen welke ontwikkelingen ze verwachten in het journalistieke jaar 2018, maar ook waar ze op hopen. Dit zijn de voorspellers.

Over Jolanda van de Beld

Jolanda van de Beld studeerde Nederlands, Politicologie en Journalistiek & Media aan de Universiteit van Amsterdam. Ze werkt als freelance journalist voor onder andere NRC en Investico en houdt zich veel bezig met de nieuwe mogelijkheden van online journalistiek.

Reageer

Geef een reactie

*