Servaas van der Laan: ‘Wees transparant, leg de totstandkoming van je artikel vast in blockchain’

Servaas van der Laan

Servaas van der Laan is hoofd van Elsevier Weekblads innovatielab.

‘Ik denk dat in 2018 de journalistiek de wind weer in de rug krijgt. De crisis is geweest, mensen hebben meer geld te besteden en op redacties worden weer mensen aangenomen. Daarnaast is er iets gaande waarvan vooral kwaliteitsmedia ontzettend veel profijt kunnen hebben: de discussie rondom nepnieuws en bubbels. Kwaliteitsmedia moeten nu laten zien aan het publiek ‘wij zijn jouw leidraad, we brengen geen nepnieuws, we trekken je uit jouw bubbel’. Dit is echt dé kans die media in 2018 moeten pakken.

Inspelen op Amazon-praatpalen

‘De nieuwsconsument is veranderd. Hij wil niet alleen maar tekst, maar ook een podcast, een video, een infographic. En hij wil het op plekken waar hij is: op socialmediaplatforms. Als Amazon straks zijn ‘praatpalen’ met voice-assistent Alexa ook in het Nederlands laat communiceren, moet je daar als journalistiek medium op inspelen. Dan moet je zorgen dat jouw artikelen ook kunnen worden beluisterd. Mensen willen ook heus wel betalen, maar op een andere manier. De Spotify- en Netflixmodellen laten dat zien. Mensen willen niet vastzitten aan een tweejarig abonnement. Als ze hun abonnement morgen willen opzeggen, moet dat kunnen.

Het is vervelend dat media afhankelijk zijn van Facebook, maar zie het niet als bedreiging, profiteer ervan

‘Ik wacht nog steeds op het eerste Facebook-only medium dat alleen instant articles publiceert. Het is heel vervelend dat media afhankelijk zijn van Facebook, maar zie het niet als bedreiging, profiteer ervan. Facebook is een advertentiebedrijf, jij biedt goede journalistiek, dus zorg dat je in ruil daarvoor een deel krijgt van die advertentiegelden. Dat kan zelfs voordeliger zijn dan een hele salesafdeling intact te houden en zelf advertenties te plaatsen. Met instant articles kun je 70 procent van de advertentie-inkomsten krijgen. Misschien is dat wel een levensvatbaar model.

Transparanter zijn met blockchain

‘Ik denk dat de journalistiek in 2018 het vertrouwen moet terugwinnen bij burgers. Bijvoorbeeld door transparanter te zijn over welke keuzes je maakt en hoe je te werk gaat. Daar kan nieuwe techniek bij helpen. Wat je bijvoorbeeld zou kunnen doen is de totstandkoming van een artikel in blockchain vastleggen. Het mooie van blockchain is dat je het niet kunt wijzigen. Dus als er kritiek komt op een artikel kun je het niet stiekem aanpassen of een link naar een bron wijzigen of weghalen. Op die manier bied je artikelen aan die ‘verified by blockchain’ zijn. Ik denk dat het een meerwaarde is voor de betrouwbaarheid van je organisatie.

Twitter als valse vriend

‘Als media slim zijn, maken ze in 2018 een keuze. We doen niet meer mee aan al die hypes, maar we gaan goede onderzoeksjournalistiek bedrijven. Je moet als medium wel op social media zitten, maar niet je informatie daar vandaan halen. Kijk in de maatschappij, wat speelt er eigenlijk? Ga het land in, spreek mensen, zoek dingen uit, in plaats van verslag te doen van de zoveelste Twitter-fittie. Twitter is een soort valse vriend, want heel veel mensen zitten daar helemaal niet op. De HEMA die het woord ‘kerst’ niet langer op verpakkingen zet, dat lijkt op Twitter ineens een hele grote heisa. Maar de meeste mensen zijn daar helemaal niet zo mee bezig. Media moeten het hoofd koel weten te houden. Laat je niet beïnvloeden door sociale media, blijf bij je eigen goede journalistiek. Dan zal je zien dat mensen dat waarderen.’

Meer voorspellers
laatste tien

30 journalisten, ondernemers, developers en andere mediakenners keken in hun glazen bol. Ze vertellen in de laatste weken van het jaar niet alleen welke ontwikkelingen ze verwachten in het journalistieke jaar 2018, maar ook waar ze op hopen. Dit zijn de voorspellers.

Over Jolanda van de Beld

Jolanda van de Beld studeerde Nederlands, Politicologie en Journalistiek & Media aan de Universiteit van Amsterdam. Ze werkt als freelance journalist voor onder andere NRC en Investico en houdt zich veel bezig met de nieuwe mogelijkheden van online journalistiek.

Reageer

Geef een reactie

*