Thomas Boeschoten: ‘Alleen stukjes tikken is geen duurzaam model meer’

Thomas Boeschoten is oprichter van de Utrecht Dataschool en digitaal strateeg bij het Algemeen Dagblad

‘Ik denk dat journalistieke organisaties hun traditionele rol loslaten in 2018. Het blijft, in ieder geval op de website van het Algemeen Dagblad, niet meer alleen bij artikelen. Het wordt een platform waarop je als gebruiker eerst even het nieuws leest, daarna een recept uitzoekt dat je die avond kunt maken en daarna nog wat video’s kijkt om bij te komen van je dag. Daarnaast voorzien journalistieke organisaties in praktische informatie die jou helpt in je leven. Overal bestaan inmiddels tools voor. Van sites zoals hypotheker.nl waarop je kunt checken hoeveel je kunt lenen, tot sites waarop je kunt zien hoeveel inbraken er bij jou in de buurt worden gepleegd. Die functie neemt de journalistiek steeds meer over. Journalistieke platforms helpen mensen bij de beslissingen in hun leven. Wat ze doen gaat verder dan alleen een nieuws brengen.

Afhankelijk van distributiekanalen

‘Ik denk dat die nieuwe invulling van de functie van een journalistieke site een belangrijke stap is. Hoe graag ik het ook zou willen, alleen stukjes tikken is geen duurzaam model voor de toekomst. Als je alleen maar stukjes hebt, ben je afhankelijk van distributiekanalen om die stukjes aan de man te brengen. Denk aan Facebook, Google of Blendle. Ik denk dat je goed moet nadenken hoe je je eigen platform opbouwt en daarvoor is een sterke positie, die verder gaat dan journalistiek, belangrijk. Als je een platform maakt dat mensen helpt en waar ze alles kunnen vinden wat ze nodig hebben op een dag, dan komen mensen eerder terug.

Ik hoop dat journalisten doorzien dat de schoenen van Hugo de Jonge niet het belangrijkste zijn

‘Daarnaast hoop ik dat journalisten volgend jaar prioriteit geven aan wat het echte nieuws is. Dat ze doorzien dat de schoenen van Hugo de Jonge niet het belangrijkste element zijn van de presentatie van het nieuwe kabinet. Ik zie het ook in Amerika. Vaak probeert Trump de aandacht van de inhoud af te leiden. Zijn belastinghervormingen bijvoorbeeld zullen toch vooral ten goede komen aan de allerrijksten, maar ik heb niet het gevoel dat in Amerika de urgentie daarvan doordringt. Als journalist moet je mensen laten ervaren wat zo’n maatregel inhoudt, bijvoorbeeld met interactieve tools waarmee mensen kunnen uitrekenen wat het voor hun situatie betekent. Ik zie inmiddels wel een trend dat journalisten proberen de fabeltjes door te prikken, dus ik hoop dat dat doorzet in 2018, ook in Nederland.

Concurreren met politici

‘De journalistiek moet steeds meer concurreren met politici die veel volgers hebben op Twitter en Facebook. Politici plaatsen op hun eigen pagina alleen de nieuwsverhalen uit traditionele media die passen bij hun politieke belang. Eigenlijk creëren ze daarmee een soort soft fake news. Door steeds maar één kant van het verhaal te laten zien dringen ze het genuanceerde beeld naar de achtergrond. Dan kan zo’n verhaal nog zulke goede journalistiek zijn, maar het wordt in het politieke gewin misbruikt. Het is een van de grote uitdagingen voor de journalistiek om daarmee om te gaan.

‘Ik denk dat de reactiemogelijkheid op nieuwssites in 2018 helemaal verdwijnt. Het is gewoon niet te doen om te modereren en dan wordt het een soort open riool. Behalve als je er een echt project van maakt, zoals De Correspondent doet, maar dat kan alleen als je geen bereiksdoelstelling hebt. Er zijn twee richtingen: of je knijpt de kraan helemaal dicht, of je gaat het echt omarmen en nadrukkelijk inzetten op publieksparticipatie.’

Illustratie: Merlijn van Bijsterveld

Meer voorspellers


tien voorspellers

30 journalisten, ondernemers, developers en andere mediakenners keken in hun glazen bol. Ze vertellen in de laatste weken van het jaar niet alleen welke ontwikkelingen ze verwachten in het journalistieke jaar 2018, maar ook waar ze op hopen. Dit zijn de eerste twintig. 

Over Jolanda van de Beld

Jolanda van de Beld studeerde Nederlands, Politicologie en Journalistiek & Media aan de Universiteit van Amsterdam. Ze werkt als freelance journalist voor onder andere NRC en Investico en houdt zich veel bezig met de nieuwe mogelijkheden van online journalistiek.

Reageer

Geef een reactie

*