Een nieuw Duits broertje voor De Correspondent

Nieuws | Nieuws

Vier jaar geleden zaten de Duitse Maren Urner en de Nederlander Han Langeslag vaak aan de keukentafel in Londen te discussiëren over de stand van de journalistiek. Langeslag: ”We waren allebei met ons promotieonderzoek bezig en hadden het vaak over het voorpaginanieuws in de Nederlandse, Duitse en Engelse media. De verhalen die wij wilden lezen, de thema’s die wij relevant vonden, zagen we daar zelden staan. Bovendien vonden we dat de verhalen die we wél tegenkwamen, wat meer perspectief mochten bieden: niet alleen beschrijven wat er in de wereld gebeurt maar ook oplossingen aandragen. We maakten allerlei plannen hoe wij dat soort verhalen op voorpagina’s zouden kunnen krijgen.”

Blick nach Vorn

En toen was er in Nederland ineens De Correspondent. ”We waren meteen enthousiast.” Urner en Langeslag besloten te proberen in Duitsland een vergelijkbaar platform op te starten. Een jaar geleden begonnen ze met een succesvolle crowdfunding campagne. Sinds deze zomer is Perspective Daily online, waar je één verhaal per dag vindt mit Blick nach vorn.

We benoemen niet alleen problemen, maar kijken juist naar wat er moet gebeuren om die problemen aan te pakken

Perspective Daily heeft zich duidelijk door De Correspondent laten inspireren, niet alleen inhoudelijk maar ook qua vorm en kleurgebruik. Langeslag: “Ook wij zijn een advertentievrij medium waarop auteurs centraal staan. Die auteurs belichten een eigen thema vanuit verschillende perspectieven: economisch, politiek of wetenschap bijvoorbeeld. Ook wij zoeken heel duidelijk de verbinding met onze lezer. We hebben geen abonnees, we hebben leden. En net als De Correspondent bedrijven we constructieve journalistiek, waarbij we niet alleen problemen benoemen, maar juist kijken naar wat er moet gebeuren om die problemen aan te pakken.”
De opbouwende insteek van verhalen op de Perspective Daily zie je bijvoorbeeld terug in een artikel over duurzaamheid: in een stuk over de langzame overstap van diesel- en benzineauto’s naar elektrische voertuigen en ‘zonmobielen’ wordt ingezoomd op het goede nieuws dat goede en goedkope accu’s er binnenkort aankomen. En ook op de Perspective Daily hebben ze een broertje dood aan de ‘waan van de dag’. Geen artikel met een verslag over terroristische aanslagen in Duitsland, maar een beschouwing waarom angst voor terreur onnodig is.

Hybride journalisten

Een belangrijk verschil met De Correspondent is dat Perspective Daily auteurs in de eerste plaats ziet als experts, en daarna pas als journalisten. Langeslag: “Hybride journalisten noemen we dat. We denken dat het bij complexe thema’s handig is om al een hoop vakspecifieke kennis in huis te hebben. Als journalist doe je er vaak jaren over om een specialisme op te bouwen. Het is voor ons de uitdaging mensen te vinden die niet alleen veel van een onderwerp weten, maar er ook een goed verhaal over kunnen schrijven.’’
Een ander verschil is de grootte van Perspective Daily: het platform groeide de afgelopen zeven maanden van 12000 naar 14000 leden, een klein aantal lezers in een land dat vele malen groter is dan Nederland. Enerzijds komt dat doordat Perspective Daily niet het eerste online advertentievrije magazine is dat volledig draait op leden: Krautreporter ging Perspective Daily in 2014 voor. Langeslag: ”Krautreporter heeft hetzelfde verdienmodel, maar we maken heel andere verhalen. Wij onderscheiden ons met onze constructieve aanpak.”

In Duitsland schreeuwen mensen moord en brand als er in een regio nog maar één krant over is

Ook is de Duitse markt lastiger. Langeslag: “Ik denk dat traditionele media hier nog beter gelezen worden dan in Nederland. Hier schreeuwen mensen moord en brand als er in een regio nog maar één krant over is. In Nederland ben je blij als die lokale krant überhaupt nog  bestaat.” Landelijk naamsbekendheid krijgen is eveneens moeilijk. “Een programma als De Wereld Draait Door, waardoor iedereen je kent als je één keer aan tafel hebt gezeten, hebben we in Duitsland niet.’’

Ledenaantal verdubbelen

Die naamsbekendheid is dan ook een belangrijk speerpunt voor het komende jaar. ”We doen er uiteraard alles aan om onze huidige leden hun abonnement te laten verlengen. Maar eigenlijk willen we meer: ons streven is om komend jaar ons ledenaantal te verdubbelen.”
Er staat nog meer op de to-do-lijst . ”We willen de redactie laten groeien zodat we nog meer de interactie aan kunnen gaan met lezers, ze nog meer betrekken bij verhalen en hun kennis activeren. En wat we heel graag willen is wat we online doen verbinden met het echte leven: door op tournee te gaan en bijeenkomsten rond thema’s te organiseren. Net als de Tegenlicht meet ups die je in Nederland hebt. Dat programma is ook een grote inspiratie voor ons.”
 

Nieuwsbrief

Ontvang ons laatste nieuws
Hidden
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.