Bijeenkomst

Cross Media Café – Nieuwsvoorziening van de toekomst

Op dinsdag 6 september organiseert Media Perspectives in samenwerking met Beeld & Geluid weer een gloednieuw Cross Media Café! Dit keer met het thema: Nieuwsvoorziening van de toekomst.

In een tijd waarin technologische ontwikkelingen steeds sneller lijken te gaan, is het bijna ondoenlijk om de toekomst te voorspellen. Dat geldt voor de media-industrie als geheel, maar zeker ook voor de nieuwssector. Welke factoren gaan de toekomst van het nieuws bepalen en wat is er nodig om de waarde van nieuws veilig te stellen?

In dit Cross Media Café kijken we samen met een aantal Nederlandse pioniers naar de toekomst van nieuwsvoorziening. Wil je al een voorproefje? Media Perspectives heeft alvast een blik geworpen op de toekomst van nieuws.

Sprekers

  • Jens Grootis Senior Manager bij Deloitte Monitor, en lid van het TMT-team (Technologie, media, telecom). Deloitte heeft een 30 experts uit de nieuws industrie ondervraagd en aan de hand van die gesprekken een rapport gemaakt over The Future of News. Daarin komen vier scenario’s voor de toekomst in beeld.
  • Yael de Haanis Lector Kwaliteitsjournalistiek in Digitale Transitie aan de Hogeschool Utrecht. Ze werkt aan een platform om journalisten en opleiders meer AI-wijs te maken. Daar onderzocht zij onlangs in hoeverre journalisten gebruiken maken van AI in hun researchproces en in hoeverre ze zich laten leiden door wat Google ze aanbiedt.
  • Noortje van Eekelen is Oprichter vanACED en initieerde het programma Designalism Newsroom. Op deze ‘nieuwsredactie van de toekomst’ werkten ontwerpers, kunstenaars en developers acht weken samen met journalisten van Pointer, de Volkskrant en de NOS aan innovatieve en experimentele vertelvormen. Het doel? Een breder en diverser publiek betrekken bij de journalistiek. 
  • Giselle van Cannis de nieuwe Hoofdredacteur van NOS Nieuws, dat als publieke omroep de taak heeft het media-aanbod voor de landelijke publieke mediadienst te verzorgen op het gebied van nieuws, sport en evenementen. Hoe kan de NOS ook op de lange termijn het publiek bereiken? Welke platforms zijn daarbij belangrijk? Hoe houdt de NOS de aandacht van jongeren vast?
  • Martijn Bennisis Algemeen Directeur/CEO bij ANP dat dagelijks feitelijk nieuws levert aan vrijwel alle Nederlandse media. Met dagelijks 250 nieuwsberichten, 600 aangesloten fotografen (en 100 miljoen foto’s in de database) speelt ANP een belangrijke rol in de nieuwsvoorziening. ANP is betrokken bij diverse innovatieprojecten, bijvoorbeeld om meer jongeren bij het nieuws te betrekken of om de lokale nieuwsvoorziening te versterken met een dienst als LocalFocus. Hoe wil ANP verder innoveren?
  • Ilse Openneeris Hoofdredacteur van de RTL Nieuwsgroep, met op de redactie 165 medewerkers, en als kanalen RTL Nieuws, Editie NL, RTL Z en het RTL Weer & Verkeer. Naast haar werk als hoofdredacteur leidt ze het project Reform RTL Nieuws. Door middel van dit project wordt RTL Nieuws in vorm voorbereid op de toekomst, op tv en in online video. Dat leidt onder andere tot nieuwe vormen van nieuws op Videoland. Maar wat betekent dit voor de vorm, frequentie en aard van het nieuws?
  • Philippe Remarqueis Journalistiek Directeur van DPG Media, de uitgever van de Volkskrant, Trouw en Het Parool. Met bijna 6.000 werknemers (waarvan 2.000 journalisten) en een omzet van 1,898 miljard euro (2021) is DPG een van de grootste mediabedrijven in de regio. De 16 landelijke en regionale nieuwsmediamerken van DPG Media hebben inmiddels 800.000 digitale abonnees. Maar hoe ziet DPG de toekomst?

 

Datum
06 september 2022
Tijd
15:30 – 17:00
Locatie
Beeld & Geluid Hilversum
Organisator
Media Perspectives
Kosten
€ 0.-
Tickets