Hoe de Finse tool EzyInsights grote Nederlandse uitgevers helpt hun publiek te bereiken

Nieuws |

EzyInsights is een van oorsprong Fins bedrijf dat na het veroveren van de Scandinavische markt ook voet zet in de rest van Europa. Zo zijn het Duitse Bauer Media, het Franse Le Parisien en en het Spaanse Atresmedia al klant. In Nederland werken onder meer AVROTROS, LINDAnieuws, Omroep Brabant, Talpa en TMG met EzyInsights. Die klanten dankt EzyInsights deels aan het koppelprogramma Media Matters van Immovator, maar ook aan sales partner Aexus, vertelt accountmanager Nicole Mooren.

Makkelijker nieuws vergaren

Door sociale media te monitoren, kunnen uitgevers via EzyInsights de hele redactionele workflow verbeteren, is de belofte. Redacteuren kunnen filteren op bepaalde zoekwoorden, onderwerpen, bronnen of concurrenten en kunnen monitoren in hoeverre deze onderwerpen leven op sociale media. Daardoor moet het vergaren van nieuws dat het publiek aanspreekt makkelijker worden. Inspelen op wat het publiek wil, wordt nog eenvoudiger door bij te houden wat het publiek leest en waar. Diezelfde data zou ook helpen bij het promoten van verhalen en de analyse van prestaties.

Meer engagement

Dat die beloftes niet vals zijn, blijkt uit de cijfers die EzyInsights kan overleggen. In vier maanden tijd verhoogde AVROTROS de hoeveelheid engagement (likes, comments en shares) met 24 duizend per week, een stijging van 54 procent. De achterban groeide met 140 duizend.
Hoewel de site van EzyInsights vol staat met dit soort successen, geeft Mooren wel toe dat EzyInsights geen wondermiddel is. ‘Het is een gereedschap, dus het gaat er vooral om hoe je het gebruikt. Redacties worden getraind in hoe ze de tool moeten gebruiken en krijgen tips die voortvloeien uit de ervaringen van andere redacties, maar ze kiezen uiteindelijk zelf welke filters en alerts ze instellen. EzyInsights geeft input, maar journalisten moeten die zelf goed integreren in hun redactiestrategie.’

Redacteur beslist

EzyInsights mengt zich dan ook niet in de daadwerkelijke productie van stukken. Hun input biedt ondersteuning in het kiezen van de juiste invalshoek, maar de uiteindelijke beslissing is aan de redacteur. Mooren gelooft dan ook niet dat het gebruik van de tool direct leidt tot clickbait en kattenfilmpjes, ondanks dat deze helpt inspelen op wat populair is. ‘Dat kan wel zo zijn als het maken van clickbait je doel is, maar het algoritme van Facebook keurt dat af, dus het heeft ook weinig zin.’
Doordat eigen inbreng zo belangrijk is in het gebruik van EzyInsights, zou de tool ook geen conflicterende adviezen moeten geven wanneer twee concurrenten allebei EzyInsights gebruiken. ‘Iedere redactie stelt weer andere filters in, dus de input die redacties van ons krijgen, loopt ook uiteen.’

Nieuwsbrief

Ontvang ons laatste nieuws
Hidden
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.