Goed nieuws voor het lange lezen online

Nieuws | Nieuws

Het onafhankelijke Amerikaanse Pew Research Center publiceerde in mei een studie naar online leesgedrag. Het onderzoeksinstituut analyseerde daarvoor bijna 75.000 artikelen van 30 nieuwssites gelezen op een telefoon. Een paar opvallende bevindingen:

  • Lezers besteden twee keer zoveel tijd aan een lang artikel (meer dan 1.000 woorden) dan aan een korter nieuwsbericht: ruim twee minuten.
  • Lange artikelen waren in het onderzoek ver in de minderheid, maar werden toch bijna net zo veel gelezen als de kortere stukken.
  • Verhalen hebben online een ultrakorte levensduur. Verreweg de meeste artikelen, lang of kort, worden binnen twee dagen na publicatie gelezen.

Van de fanatieke longreadlezers leest 94 procent verhalen tot het eind uit

Twee dagen levensduur en twee minuten leestijd, dat klinkt nog steeds niet heel hoopgevend. In het maken van een longread gaat vaak enorm veel werk zitten. Maar die inspanning kan wel degelijk de moeite waard zijn. In een onderzoek uit 2015 van het Tow Center for Digital Journalism onder zelfbenoemde fanatieke longreadlezers bleek dat 94 procent verhalen tot het eind las.

Het American Press Institute kwam begin dit jaar eveneens tot de conclusie dat online lezers van lange verhalen houden: deze artikelen krijgen meer pageviews, worden vaker en langer gelezen en vaker gedeeld. Volgens de onderzoekers is de aanname dat verhalen online kort en snel moeten zijn onjuist. Online lezers waarderen journalistieke kwaliteit en diepgang en een goed geschreven verhaal.

Nederlandse ervaringen

Ook Nederlandse media merken dat het lezen van longreads meer ingeburgerd raakt. NRC verzamelt al een aantal jaren goede longreads op een speciaal blog en voorziet daarmee duidelijk in een behoefte. Chef nieuwsdienst David Haakman: ,,We zien dagelijks heel veel mooie longreads voorbij komen. Op ons blog halen we de krenten uit de pap: de écht bijzondere verhalen. De verhalen die we kiezen worden opvallend goed gelezen.’’

De eigen longreads vallen ook bij lezers in de smaak. De twee meest recente, over Erdogan (ruim 4.000 woorden) en Blokker (bijna 7.000 woorden), werden door 30 procent van de lezers uitgelezen. Anouk van Kampen van de Lezersdesk van NRC: ,,Dat zijn behoorlijk goede cijfers voor zulke lange stukken.’’

Wat blijkt: analyses en achtergronden worden heel goed gelezen. En de leestijd wordt alsmaar langer

Dezelfde uitleespercentages ziet de Volkskrant. Hay Kranen van de afdeling crossmedia: ,,Een heel succesvolle longread is ‘Waarom Maria zweeg’, dat is een stuk van zo’n 6.000 woorden met een gemiddelde leestijd van 13 minuten. Dat is een heel nette leestijd, maar wat voor ons nog belangrijker is, is dat 39 procent van de lezers het verhaal heeft uitgelezen. We hebben op onze afdeling inmiddels een kleine honderd van dit soort langere producties gemaakt, en we zien dat lezers langer blijven hangen dan bij ‘gewone’ online artikelen.’’

Niet alleen de bijzondere producties, ook reguliere lange artikelen doen het goed online, merkt Van Kampen. ,,Sinds oktober hebben we de NRC-site vernieuwd. Bezoekers krijgen nu 5 artikelen per maand van het huis, voor ze bij een betaalmuur komen. Toen we begonnen, hadden we geen idee welke stukken mensen zouden lezen. Wat blijkt: analyses en achtergronden worden heel goed gelezen, vaak beter nog dan het nieuws zelf. En de tijd die mensen aan een artikel besteden neemt alsmaar toe.’’

Tips

Hoe houd je de aandacht van de lezer nu vast bij langere verhalen? Vijf tips:

  1. Houd het simpel

Kranen: ,,Uit ervaring weten we inmiddels dat het heel slecht werkt om mensen keuzes te geven aan het begin van een verhalende productie. Wanneer lezers heel veel opties krijgen aangeboden, worden ze overladen. Bovendien: hoe meer toeters en bellen, hoe trager een verhaal laadt en ook dan haken lezers af. We proberen nu verhalen zo simpel mogelijk te presenteren, terwijl het er toch mooi uitziet.’’

  1. Betrek ontwikkelaars er direct bij

Haakman: ,,Online kun je een onderwerp op een compleet andere manier brengen dan in de krant. Bijvoorbeeld met interactieve graphics, foto’s, video’s of een combinatie. Als je aan een longread begint, moet je bedenken wat de beste manier is om het verhaal online te vertellen. Dat doe je door de technici en ontwikkelaars meteen in het begin te laten aansluiten.’’

  1. Maak het verhaal leidend

Haakman: ,,Beroemde longreads als Snowfall en Firestorm zien er natuurlijk fantastisch uit. Maar je ergens aan vergapen is niet hetzelfde als lezen. Tegenwoordig wordt steeds beter de balans gevonden tussen een mooi verhaal en de bijbehorende aankleding. Uiteindelijk draait het er toch om dat het verhaal heel goed geschreven is.’’

  1. Val op

Van Kampen: ,,Een stuk aanprijzen is online enorm belangrijk. Je moet mensen meteen duidelijk maken waarom een verhaal de moeite waard is om er tijd in te steken, anders zijn ze weg. Niet alleen op de site maar ook op Twitter, Facebook en andere sociale media. Een goede kop en intro die vertellen wat er in het stuk gebeurt, een aantrekkelijke foto en een heldere structuur zijn essentieel.’’

  1. Breng een verhaal opnieuw onder de aandacht

Al is een verhaal nog zo goed geschreven en mooi gepresenteerd, dan nog kan het misgaan. Kranen: ,,Aan de hand van de klimaattop hadden we in november vijf prachtige producties gemaakt. De eerste brachten we op donderdagavond. Vrijdag waren de aanslagen in Parijs. Dan ben je het moment uiteraard kwijt. Maar dat kun je ook weer herpakken. Je kunt een productie – waar nodig geüpdatet – best opnieuw online onder de aandacht brengen wanneer een onderwerp opnieuw in de actualiteit is. Daar kunnen we nog veel meer op inspelen.’’

Nieuwsbrief

Ontvang ons laatste nieuws
Hidden
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.