Grootschalig onderzoek naar relatie stemgedrag en nieuwsconsumptie

Nieuws |
  • Redactie
  • 22 februari 2017
  • 210 woorden , 1 min. lezen

Het onderzoek richt zich op de dynamiek tussen media, politiek en kiezers. In de publieke discussies over de rol van media in verkiezingscampagnes worden veel verwijten in de rondte geslingerd die op hun waarheid zullen worden getest. Zo wordt opiniepeilers verweten dat zij het gemoed van de kiezer hebben gemist bij het Brexit-referendum en de Amerikaanse verkiezingen. Journalisten wordt verweten dat zij overdreven veel aandacht geven aan enkele onderwerpen en sleutelfiguren, terwijl andere politici en vraagstukken worden genegeerd. Kiezers wordt verweten dat zij zich weinig kritisch informeren over politieke ontwikkelingen en vooral in hun eigen nieuws-bubble blijven.
Door middel van een combinatie van inhoudsanalyse, diepte-interviews en uitvoerig panelonderzoek wil het platform aan deze publieke discussies bijdragen met aantoonbare feiten en cijfers.

Wetenschappelijk onderzoek naar relatie politieke opinie en nieuwsconsumptie

Het onderzoek wordt uitgevoerd door onderzoeksbureaus LJS Nieuwsmonitor, Kieskompas en Taalstrategie, in samenwerking met Buzzcapture en Mediadistillery. Een team van gerenommeerde media-wetenschappers analyseert hiervoor zowel de ‘traditionele pers’ als ook sociale media-kanalen om vast te stellen wat de invloed van nieuws is op de verkiezingsuitslag. Op mediapolitiek.nl zullen inzichten en diepgravende analyses worden gedeeld met journalisten, wetenschappers, politici en natuurlijk kiezers die meer inzicht willen in de invloed van hun nieuwsbronnen op hun stemgedrag.
Lees meer op www.mediapolitiek.nl

Nieuwsbrief

Ontvang ons laatste nieuws
Hidden
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.