Hearken stelt publiek de vraag: wat wilt u weten?

Nieuws | Nieuws
  • Bob Munten
  • 16 augustus 2016
  • 607 woorden , 3 min. lezen

Toen Jennifer Brandel en Corey Haines het bedrijf begin 2015 oprichtten, waren ze met zijn tweeën. Afgelopen maand namen ze hun negende vaste werknemer aan. Het gaat snel met Hearken. “Maar we moeten ervoor waken dat we niet té snel gaan”, zegt Haines. “Het is belangrijker eerst onze service te optimaliseren voordat we groter worden. Hearken draait om het vooruit helpen van de journalistiek, niet alleen om het vooruit helpen van onszelf. ”Hearken doet aan wat het bedrijf zelf ‘Audience engagement’ noemt. “We proberen het publiek zo dicht mogelijk bij de redactie te betrekken”, zegt Haines. “Dat doen we nu door het publiek als het ware aan de redactietafel plaats te laten nemen.”

Makkelijk te kopiëren

Hearken stelt het publiek de letterlijke vraag: wat wilt u weten? Vaak gekoppeld aan een lokaal onderwerp of een bepaald domein dat voor het medium interessant is. Een simpel idee, dat makkelijk te kopiëren is. “Dat gebeurt ook”, zegt Haines. “Maar onze ervaring is dat elk medium dat het probeert, uiteindelijk onze klant wordt.”

Het systeem van Hearken onderscheidt zich namelijk door de achterkant, waar vragen gebundeld worden, emailadressen gesorteerd en alles overzichtelijk wordt gehouden. “We zien mediabedrijven die dat zelf proberen te doen, in de problemen komen naarmate er meer dan honderd vragen binnenkomen. Het vergt nogal wat administratie.”

De rollen omdraaien

“Hearken innoveert de journalistiek door de rollen om te draaien”, zegt Ethan Magoc, redacteur bij WUFT News, een lokaal radiostation in Florida. Voor WUFT zette hij Find Out Florida op, dat gebruikmaakt van Hearken. “Met de vragen van het publiek erbij, voelt het alsof we een tiende man op het veld hebben staan. Of een twaalfde man, zoals jullie zouden zeggen.”

HearkenWUFT gebruikt Hearken nu een jaar. Het leverde voor Find Out Florida (een website met ongeveer 20.000 unieke bezoekers per maand) zo’n twintig verhalen op. “Verhalen die we anders niet gehad zouden hebben”, zegt Magoc. “Variërend van heel specifieke vragen over de plannen voor het openbreken van de provinciale snelweg, tot een vraag over de uitgaansmogelijkheden voor transgenders in ons gebied. De meeste vragen komen van mensen die rondrijden en dingen insturen die hen opvallen.”

Niet alle vragen zijn bruikbaar, zegt Magoc. “Het systeem is nog niet perfect. De vragen moeten er nog steeds door een ‘echte’ journalist uitgefilterd worden en worden beoordeeld. Bij twijfel neemt de journalist contact op met de inzender. Het systeem verplicht de inzender namelijk om een mailadres achter te laten.” Find Out Florida heeft, buiten de vakantieperiodes om, twee vaste krachten op de Hearken-vragen staan.

De journalist niet uitschakelen

“Het is niet de bedoeling om de journalist uit te schakelen”, zegt Haines. “In tegendeel, we willen hem of haar juist helpen en redacties aanpassen zodat ze beter kunnen functioneren. We denken dat we dat bereiken met Hearken.” Volgens Haines is Hearken het meest geschikt voor redacties die een specifieke vraag aan hun publiek willen stellen. “Vaak helpt het als het om een lokale krant gaat bijvoorbeeld, of een website die specifiek onderwerpen binnen één onderwerp behandelt.”

Nieuwsredacties die met Hearken willen werken betalen 6.000 euro per jaar. Redacties die dat niet kunnen of willen betalen, kunnen aan de slag met versies van Hearken die minder functies hebben. Hoe minder functies het pakket heeft, hoe lager de kosten.De redactie die het volledige pakket aanschaft, krijgt een systeem dat aan de voorkant gericht is op het publiek en aan de achterkant gemaakt is voor de redactie. Vragen komen aan de voorkant binnen en worden aan de achterkant gesorteerd.

De eerste Europese redacties die met Hearken experimenteren zijn te vinden in Brugge en Ijsland. Vooralsnog zijn er geen Nederlandse redacties die ermee werken.

Nieuwsbrief

Ontvang ons laatste nieuws
Hidden
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.