Nieuws

Het liveblog sinds corona: persoonlijker, meer service en niet meer weg te denken van de voorpagina

Nieuws | Innovatie

Ooit was het liveblog de ultieme tool voor breaking-news, onpersoonlijk en feitelijk. Het kon plotseling verschijnen en even snel weer verdwijnen. Sinds corona is het liveblog een permanente ‘bewoner’ geworden van de voorpagina bij veel Nederlandse nieuwsmedia. Zo staat er sinds 24 februari 2020 onafgebroken eentje op NOS.nl. Het is het langst lopende liveblog ooit bij de publieke nieuwsvoorziening. Heeft het liveblog, nu het een permanent karakter heeft gekregen, aan kracht en urgentie ingeboet, of is de functie van het liveblog gewoon veranderd? De NOS, NU.nl en NRC blikken terug op het afgelopen jaar.

Bij de NOS heeft het liveblog inmiddels een eigen ritme en formule gekregen. Het kan altijd worden ingezet. Los van het type actualiteit wordt het als instrument gebruikt waarin het bieden van overzicht wordt afgewisseld met live inhoud die je soms alleen in het liveblog vindt.

Uiting op zich

Bij de NOS kwamen er gedurende het jaar veel meer online bezoekers, voor een deel ook door het coronablog. ‘En een deel van hen komt ook niet verder dan dat,’ constateert chef online en adjunct-chef 24 Uur Gerard de Kloet. Reden voor de redactie om goed naar het moment van inzetten en de samenstelling van het blog te kijken en zelfs specifiek voor het blog te gaan produceren. ‘Het liveblog is in principe een tool voor breaking news, maar we bekijken het nu meer als een uiting op zich. Dat betekent dat er soms puur voor het liveblog teksten worden geschreven die niet meer doorverwijzen naar artikelen elders op de site. We variëren meer in lengte en haken lang niet meer altijd en alleen in op de directe actualiteit.’

Om het voor de bezoeker overzichtelijk en toegankelijk te houden kiest de redactie voor twee verschillende snelheden. ‘Bij permanent breaking news brengen we de gebeurtenissen in het liveblog alsof we live op tv of radio verslag doen. Maar als er ineens heel veel informatie komt over bijvoorbeeld een kabinetsmaatregel, bieden we overzicht en proberen we verdieping en inzicht te brengen via doorverwijzingen naar verdiepende artikelen elders op de site. Zo kun je via het blog snel op de hoogte zijn van het nieuws van de laatste paar uur en meer verdieping krijgen als je dat wilt.’

Wisselende urgentie 

De plek van het liveblog op de voorpagina verandert doorlopend. Soms is het artikel nummer vier of vijf in de lijst, dan weer speelt er een actuele kwestie waardoor het op de nummer-een-positie belandt. ‘Je bent wel permanent live, maar de urgentie wisselt heel erg. Je weet als samensteller van het liveblog wanneer de berichtgeving vraagt om meer overzicht dan live verslaggeving. Daardoor is het liveblog ook veel meer een service-element geworden, met meerdere doelen dan alleen het laatste nieuws brengen.’

De omroep volgt het nieuwsbehoeftemodel [de nieuwsconsument wil met het nieuws kunnen toepassen, bijblijven, beleven of een mening vormen, BJC] ook voor het liveblog. ‘In de ochtend gaat het meer om bijblijven, in de middag bied je meer overzicht en tegen de avond produceer je een ‘voorverhaal’, een verhaal dat vooruitblikt op de volgende dag. We zien dat sinds corona bezoekers steeds vaker terugkeren op een dag, vaak wel drie keer of meer. Dat is substantieel vaker dan voorheen. Ook opvallend: hoewel iedereen thuis achter een scherm zit, blijft mobiel het hardste groeien. 80 procent van onze bezoekers gebruikt z’n mobiel om onze website of app te bezoeken.

Interactiemogelijkheid

Bij NU.nl is het liveblog ook niet meer weg te denken van de voorpagina. Natuurlijk vanwege de behoefte aan overzicht bij de lezers, maar hoofdredacteur Gert-Jaap Hoekman gebruikt het ook als een subtiele manier om een teveel aan coronanieuws in de rest van de berichten te voorkomen. ‘En een mooie bijkomstigheid, het liveblog is door het permanente karakter een stuk persoonlijker geworden en levert daardoor een extra interactiemogelijkheid op.’

Voor NU.nl blijft overzicht bieden het belangrijkste in het coronablog en dat merk je soms aan de updatesnelheid. ‘Waar het bij een traditioneel liveblog gaat om minimaal elke 5 minuten een update, kan het in ons geval soms wel een paar uur uur duren voordat er een update verschijnt.’

De website had al vrij veel ervaring met blogs die een wat permanenter karakter hebben, zoals het voetbaltransferblog en het Achterklap-liveblog, met updates over wat sterren zoals uitspoken op social media. ‘Anders dan bij die blogs, is het coronablog ook een goede manier gebleken om in contact te komen met onze bezoekers. Het blijkt een logische plek om interactie op gang te brengen, een soort tweede scherm naast de feitelijke berichtgeving waar NU.nl om bekend staat.’ Ook kan de redactie er gemakkelijker vragen stellen aan lezers, omdat het blog ook een duidelijke afzender heeft, anders dan de meeste artikelen op de website.

Overzicht bieden

Bij NRC worstelen ze met de vraag hoe je de urgentie van een liveblog bewaakt als het, door het permanente karakter, eigenlijk een slowblog is. De krant maakt elke dag een nieuwe versie van het blog, waarbij je kunt doorklikken naar de vorige, vertelt chef nieuwsdienst Jisca Cohen. Alleen bij persconferenties wordt er real-time live verslag gedaan. ‘We kiezen bewust voor een samenvatting van het belangrijkste nieuws, zodat we overzicht kunnen bieden.’

In principe is de krant het coronablog begonnen omdat er over het onderwerp te veel nieuws verschijnt om bij te houden in reguliere berichten. ‘Maar soms raken we dan toch het overzicht en de urgentie van het nieuws kwijt. Dat gebeurde bijvoorbeeld bij de avondklokrellen. Dan gaat het nieuws te veel door elkaar heen lopen, nieuws over coronabesmettingen en rellen wisselde elkaar in het blog af, dat was niet zo overzichtelijk.’

Attentiewaarde

Toen heeft de krant ervoor gekozen om een apart liveblog in te zetten náást het coronablog. ‘Voor ons gevoel moest het worden uitgelicht. Dan krijgt de nieuwsgebeurtenis ook weer de urgentie die het verdient. Want dat is wel een risico dat op de loer ligt met het plaatsen van een permanent blog, dat de attentiewaarde er aan gaat. ‘

Liveblogs zijn bij NRC een gewilde plek om voor te schrijven, vertelt Cohen. ‘Vroeger moest de nieuwsdienst soms veel moeite doen om ook bijdragen van andere deelredacties te krijgen voor een liveblog. Redacteuren wilden liever wachten tot ze een compleet artikel konden plaatsen.’ Maar ze worden gezien en goed gewaardeerd door het publiek. De vorm blijft uitermate geschikt om snel en kernachtig het nieuws samen te vatten, meent Cohen. De Haagse redactie van NRC gaat in maart ook het liveblog inzetten om verkiezingsdebatten helder en overzichtelijk aan de lezer te presenteren.

Foto: Stefan Heijdendael / NOS 

24 februari 2021
1171 woorden 5 min. lezen
Tag(s): liveblog, NOS, nrc, NU.nl