Ike Picone – Vrije Universiteit Brussel

Nieuws | Journalistiek onderzoek
  • Redactie
  • 07 september 2016
  • 550 woorden , 2 min. lezen

Naam: Ike Picone
Kennisinstituut en afdeling: Vrije Universiteit Brussel, vakgroep Communicatiewetenschappen, onderzoeksgroep SMIT
Functie: Docent Media en Journalistieke Studies binnen de Master in Journalism and Media in Europe
(Inhoudelijke) specialisatie: Nieuwe vormen van nieuwsgebruik 

1) Tot welke journalistieke en/of wetenschappelijke (voor zover betrekking op de journalistiek) inzichten ben je gekomen in 2015?

Ik ben tot het inzicht gekomen dat in contact treden met andere, gedachten uitwisselen en zich verbonden voelen de belangrijkste indicator is van online deelgedrag. Nieuws (en andere online content) speelt op die manier opnieuw de rol van sociaal cement: door het delen van nieuwsartikels via onder andere sociale media raken versnipperde mediapublieken opnieuw met elkaar in contact.

2) Welke nieuwsmerk, platform of journalist heeft jou het meest verrast in 2015?

Nonny de la Peña blijft verrassen met haar inzet voor Virtual Reality journalistiek. Wat mij vooral aanspreekt is dat ze de specifieke eigenschappen van het medium gebruikt om een specifieke vorm van journalistiek te brengen. Het gaat haar niet zozeer om het overbrengen van de feiten, maar wel van de gevoelens en reacties die betrokkenen bij die feiten ervaren. Recente voorbeelden zoals een aantal verhalen rond de vluchtelingenstroom tonen dat een meer empathische vorm van journalistiek, weliswaar in bepaalde gevallen, voor een grotere betrokkenheid bij ver-van-mijn-bed gebeurtenissen kan zorgen. 

3) Wat ga je het komende jaar zelf onderzoeken/waar ga je mee verder qua onderzoek? Waar gaat jouw beroepsorganisatie zich primair mee bezighouden?

Vanuit een gebruikersperspectief groeit mijn interesse steeds meer in het onderzoeken van de verschillende manieren waarop nieuwsgebruikers omgaan met het overaanbod aan nieuws. “We moeten zijn waar onze gebruikers zijn”, is het credo van elk eigentijds nieuwsmedium. Afgelopen jaar zagen we nog meer pogingen hiertoe: Facebook zet met Instant Articles in op nieuws, podcast zijn the next big thing (again), nieuwsbrieven zijn aan een heropwaardering bezig, Quartz lanceert een ‘nieuws-messenger’, etc. Hoe krijg je dit als nieuwsgebruiker nog allemaal gebolwerkt? Ga je bewust een heel eigen nieuwsrepertoire samenstellen? Of verzuip je voor je het weet in een continue nieuwsstroom? Die vragen zullen me ook in 2016 bezig houden. 

4) Welke andere ontwikkelingen in de journalistiek wil je in 2016 met veel belangstelling gaan volgen?

In 2016 mogen we eindelijk de releases van een aantal VR-brillen verwachten, onder andere de Oculus Rift en de Sony VR. Ik ben zeer benieuwd naar hoe journalisten dit nieuwe platformen zullen omarmen nu er ook meer mediagebruikers toegang tot de headset zullen hebben. Tegelijk stel ik me ook de vraag hoe vele mensen zullen reageren wanneer ze niet in een mooie fantasy game worden ondergedompeld, maar bijvoorbeeld in de ‘jungle va Calais’. Dit wordt boeiend. 

5) Welke (internationale) onderzoeker, organisatie, nieuwsbedrijf of journalist moeten we zeker in de gaten gaan houden?

Ik zoek het niet te ver van huis, bij NewsMonkey. Newsmonkey werd van bij de lancering begin 2014 bestempeld als de Vlaamse Buzzfeed. Zij slaagden erin om een succesvolle crowdfunding campagne op poten te zetten en via een ’social first’ strategie hun bereik te vergroten. Na 2 jaar zijn ze nu ook in Franstalig België actief, zoeken ze nieuwe doelgroepen via o.a. WhatsApp, verkennen ze native advertisement en andere revenue streams en blijven ze inzetten op journalistiek gericht naar een jong publiek. In 2016 vatten ze hun derde jaar aan. Benieuwd of dit het jaar wordt dat ze als pure player hun plaats opeisen in het Vlaamse medialandschap. 

Nieuwsbrief

Ontvang ons laatste nieuws
Hidden
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.