Nieuws

Journalisten krijgen een hechtere relatie met hun publiek door de crisis

Nieuws | Klikt Het

We lezen in deze periode ontzettend veel nieuws. Betekent dat ook dat de relatie tussen nieuwsorganisaties en publiek verandert? In  de nieuwste aflevering van podcast Klikt het? onderzoekt Mijke Slot het. 

In allerlei vakgebieden bouwen mensen digitale relaties op, merkt Slot. Docenten proberen online contact te leggen met hun studenten, en collega’s gebruiken onderling applicaties als Skype en Microsoft Teams om te overleggen. Journalisten waren al gewend om via digitale kanalen met hun publiek te communiceren, maar merken dat dat digitale contact dankzij de coronacrisis intensiever wordt.

Vragen én verhalen van lezers
Uit het onderzoek dat Slot, ondezoeker aan de Erasmus Universiteit, de afgelopen periode deed, blijkt dat het publiek veel behoefte heeft aan nieuws en informatie over Covid-19. Die behoefte uit zich op verschillende manieren. Zo ontving RTL Nieuws alleen al eind maart 16.000 vragen over het coronavirus. Ook Dennis Naaktgeboren, chef nieuws van het AD, merkt dat lezers veel concrete vragen hebben waar ze antwoord op willen. Zowel RTL Nieuws als het AD gebruiken die vragen om content te creëren die zoveel mogelijk aan de nieuwsbehoeftes van het publiek voldoet. NU.nl hanteert een vergelijkbare strategie. Daar kijkt de redactie naar de comments van lezers om te ontdekken over welke onderwerpen mensen meer informatie willen.

Ook gemeenten en bedrijven doen vaker een beroep op nieuwsorganisaties. Geertjan Jansen van de Barneveldse Courant vertelt Slot bijvoorbeeld dat met name lokale en regionale media een belangrijke rol spelen in de ‘crisiscommunicatie’ van andere organisaties. Hiermee lijkt het belang van lokale en regionale media opnieuw te worden onderschreven.

Het publiek toont zijn betrokkenheid niet alleen door het stellen van vragen en het leveren van commentaar. Ook nemen lezers contact op met nieuwsorganisaties om aandacht te vragen voor specifieke problemen én produceren ze zelf verhalen. Slot noemt het dagboek van een Tilburgse huisarts dat deels op de website van het AD wordt gepubliceerd als voorbeeld.

Fake news en andere uitdagingen
Dat journalisten nu grotendeels vanuit huis moeten werken, zorgt voor allerlei uitdagingen. Zomaar afspreken met een interviewkandidaat is er bijvoorbeeld niet meer bij. Daarnaast vreest Slot ook voor een toename van de werkdruk. In een eerdere podcast zei Slot al dat het werk voor journalisten nooit stopt. Nu ze vanuit huis moeten werken en er voortdurend nieuw nieuws over Covid-19 naar buiten komt, is het voor journalisten misschien nog lastiger om afstand te nemen van hun werk.

Andere uitdagingen zijn de teruglopende advertentie-inkomsten en de verspreiding van fake news. Volgens verschillende nieuwsorganisaties wordt er via social media veel onbetrouwbare informatie over Covid-19 gedeeld. Al dat soort informatie moet, zeker als het de gezondheid van het publiek zou kunnen beïnvloeden, door journalisten worden gecontroleerd. NU.nl publiceert bijvoorbeeld regelmatig berichten waarin ze fake news analyseren en het publiek van correcte informatie voorzien.

Hulp bij thuisblijven 
In crisistijd lijkt het controleren en publiceren van correcte informatie misschien de belangrijkste taak van de journalistiek. Toch besteden opvallend veel redacties ook aandacht aan de sociale en emotionele kant van de crisis. NRC publiceerde De Grote Thuisblijfgids met allerlei grappig geformuleerde tips voor mensen die noodgedwongen thuiszitten. Het AD publiceert positief nieuws in de rubriek Eerste hulp bij thuisblijven. Hiermee laten journalisten volgens Slot zien dat ze op allerlei manieren ‘cruciaal’ zijn voor hun publiek.

Foto: Aalok Atreya

Luister hier de nieuwste aflevering van ‘Klikt het?’

08 mei 2020
696 woorden 2 min. lezen
Tags: klikt het, publiek