Chris van der Heijden – HU

Chris van der Heijden

Naam: Chris van der Heijden

Kennisinstituut en afdeling: HU – FCJ – J.LAB

Functie: docent/senior onderzoeker

(Inhoudelijke) specialisatie: mediageschiedenis, zachte journalistiek, politieke rol journalistiek

1) Tot welke journalistieke en/of wetenschappelijke (voor zover betrekking op de journalistiek) inzichten ben je gekomen in 2015?

Mijn belangrijkste inzicht heeft van doen met het besef dat journalistiek in de moderne wereld slechts zeer ten dele een nieuws- c.q. Informatieve functie vervult. Haar functie is veel breder en heeft van doen met identiteit, oriëntatie, vermaak, advies e.d. Deze en dergelijke zaken werden in het verleden veelal niet tot de journalistiek gerekend. Dat is veranderd.

2) Welke nieuwsmerk, platform of journalist heeft jou het meest verrast in 2015?

Vice en i-D, vanwege: gebruik beeld, vermenging commercie & journalistiek, toon/taal, omkering klassieke vormen (bijv. teksten opnemen die er veeleer uitzien als plaatjes en niet bedoeld lijken om gelezen te worden), 

3) Wat ga je het komende jaar zelf onderzoeken/waar ga je mee verder qua onderzoek? Waar gaat jouw beroepsorganisatie zich primair mee bezighouden?

Ik ga verder met mijn onderzoek naar de zachte journalistiek, maak een boek over LINDA, het merk, en wil in dat spoor verder gaan

4) Welke andere ontwikkelingen in de journalistiek wil je in 2016 met veel belangstelling gaan volgen?

Beeldgebruik en de onder twee genoemde elementen w.o. Vermenging van commercie en journalistiek (zie Red Bull Media)

5) Welke (internationale) onderzoeker, organisatie, nieuwsbedrijf of journalist moeten we zeker in de gaten gaan houden?

Red Bull Media, VICE

Reageer

Geef een reactie

*