Mathilde Sanders – EUR/HU

Naam: Mathilde Sanders
Kennisinstituut en afdeling: EUR/HU
Functie: onderzoeker/docent
(Inhoudelijke) specialisatie: eigendom media

1) Tot welke journalistieke en/of wetenschappelijke (voor zover betrekking op de journalistiek) inzichten ben je gekomen in 2015?

Het type eigendom van een organisatie heeft gevolgen voor businessmodel-innovatie en de tweeslachtigheid van mediabedrijven (die tot interne conflicten kan leiden over bijvoorbeeld redactiestatuten).

2) Welke nieuwsmerk, platform of journalist heeft jou het meest verrast in 2015?

Lastig kiezen uit mijn tientallen cases – de start-ups verrassen het uiteraard het meeste, maar ook een aantal coöperaties in Zwitserland, Duitsland en Italië die onder meer Le Monde Diplomatique uitgeven en al decennia redelijk duurzaam voortbestaan.

3) Wat ga je het komende jaar zelf onderzoeken/waar ga je mee verder qua onderzoek? Waar gaat jouw beroepsorganisatie zich primair mee bezighouden?

Ik ben nog altijd mijn eigen baas dus: promoveren op wat al jaren mijn thema is – ownership in social enterprises.

4) Welke andere ontwikkelingen in de journalistiek wil je in 2016 met veel belangstelling gaan volgen?

Welke start-ups overleven en welke businessmodellen het beste blijken te werken voor de productie van ‘kwaliteitsjournalistiek’ (en of hierbij nog ruimte is voor adverteerders of niet).

5) Welke (internationale) onderzoeker, organisatie, nieuwsbedrijf of journalist moeten we zeker in de gaten gaan houden?

De organisaties die kiezen voor een ‘advertentievrij’ model – dat zullen waarschijnlijk niet de gevestigde mediabedrijven zijn.

Reageer

Geef een reactie

*