Maurice Vergeer – Radboud Universiteit

Naam: Maurice Vergeer
Kennisinstituut en afdeling: Radboud Universiteit, Communicatiewetenschap
Functie: Universitair docent
(Inhoudelijke) specialisatie: Journalistiek en nieuwe media, sociale netwerkanalyse, communicatienetwerkanalyse, computer-assisted kwantitatieve inhoudsanalyse, vragenlijstonderzoek, publieke opinie (i.h.b. over etnische minderheden)

1) Tot welke journalistieke en/of wetenschappelijke (voor zover betrekking op de journalistiek) inzichten ben je gekomen in 2015?

Waar vroeger redacties belangrijk waren voor het kanaliseren van informatie naar de lezers, luisteraars en kijkers zijn er twee nieuwe partijen die in grotere mate hierin een rol spelen: algoritmes en wijzelf. De algoritmen analyseren ons gedrag op digitale media en bepalen vervolgens wat wij te zien en te lezen krijgen. Wijzelf zijn ook verantwoordelijk door op sociale media in dezelfde kringetjes rond te blijven hangen. Beiden hebben als consequentie dat, ondanks de stortvloed aan beschikbare informatie, we vooral meer van hetzelfde zien, lezen en horen.

2) Welke nieuwsmerk, platform of journalist heeft jou het meest verrast in 2015?

Journalist Thomas Erdbrink voor Onze man in Teheran, en Ruben Terlou en Maaik Krijgsman voor Langs de oevers van de Yangtze. Verder ben ik benieuwd hoe 360o video en virtual reality de beleving van nieuws gaat transformeren.

3) Wat ga je het komende jaar zelf onderzoeken/waar ga je mee verder qua onderzoek? Waar gaat jouw beroepsorganisatie zich primair mee bezighouden?

(1) het (hyper)dynamische karakter van nieuwverspreiding door netwerken van journalisten en nieuwsconsumenten, (2) de relatie tussen journalisten en politici, (3) verkiezingsnieuws in dagbladen en op sociale media.

4) Welke andere ontwikkelingen in de journalistiek wil je in 2016 met veel belangstelling gaan volgen?

De verdere digitalisering van nieuws en de bedoelde alsook onbedoelde gevolgen ervan voor de verspreiding van nieuws en de kwaliteit van maatschappelijke nieuwsvoorziening

5) Welke (internationale) onderzoeker, organisatie, nieuwsbedrijf of journalist moeten we zeker in de gaten gaan houden?

Facebook en Google blijven interessant om te volgen. Vooral Facebooks Instant Papers kan wel eens een impact hebben. Googles partnership in Digital News Initiative is ook interessant

 

Reageer

Geef een reactie

*