Michaël Opgenhaffen – KU Leuven

Naam: Michaël Opgenhaffen
Kennisinstituut en afdeling: Masteropleiding journalistiek KU Leuven (campus Antwerpen)
Functie: Professor nieuwe media en journalistiek / opleidingscoördinator masteropleiding journalistiek KU Leuven
(Inhoudelijke) specialisatie: journalistiek en nieuwe/sociale media

1) Tot welke journalistieke en/of wetenschappelijke (voor zover betrekking op de journalistiek) inzichten ben je gekomen in 2015? 

Dat de manier waarop men binnen de journalistiek naar innovaties kijkt heel vaak de vorm aanneemt van utopisch (de technologie zal de journalistiek redden!) vs. dystopisch (de technologie leidt de journalistiek naar een nog grotere crisis!) denken. Dit zagen we de voorbije jaren met bijvoorbeeld de komst van de iPad en het gebruik van sociale media binnen de journalistiek, maar ik heb geleerd dat dit ook al het geval was midden jaren ’90 bij het mainstream worden van het www, en zelfs al vroeger met de intrede van de nieuwe media van toen. Maar misschien het belangrijkste inzicht is toch dat er nog steeds veel studenten zijn die het belang van goede journalistiek inzien, en en dat stemt me hoopvol.

2) Welk nieuwsmerk, platform of journalist heeft jou vorig jaar het meest verrast?

Pas tijdens het voorbije jaar heb ik de journalistieke mogelijkheden van Snapchat ingezien. In het begin vond ik het een complexe app die niet erg gebruiksvriendelijk leek, maar nu zie ik er wel de voordelen van in. Met in het achterhoofd het besef dat het een platform is dat erg populair is onder jongeren, vind ik de manier waarop bijvoorbeeld Studio Brussel deze app gebruikt, erg interessant. Aan de andere kant zijn er nog steeds zeer veel nieuwsmedia die er totaal geen gebruik van maken. Ik ben dan ook benieuwd of en hoe andere nieuwsmedia hier de komende maanden gebruik van zullen maken. 

3) Wat ga je het komende jaar zelf onderzoeken/waar ga je mee verder qua onderzoek? 

De komende maanden ga ik verder onderzoeken hoe nieuwsmedia het sociale mediagebruik door journalisten willen managen, bijvoorbeeld door het gebruik van sociale mediarichtlijnen. Ondertussen ben ik ook bezig met een onderzoek naar de vorm en inhoud van het nieuws op sociale media. Binnen de masteropleiding journalistiek gaan we als aanvulling op het reguliere programma dan weer verder met het Nieuwslab-project waar we studenten uit verschillende opleidingen en disciplines laten samenwerken aan innovatieve, journalistieke producties. 

4) Welke andere ontwikkelingen in de journalistiek volg je dit jaar met veel belangstelling?

Ik probeer zoveel mogelijk de ontwikkelingen op gebied van virtual reality op te volgen, vooral vanuit de verbazing dat het op relatief korte termijn door verschillende journalistieke en niet-journalistieke organisaties wordt uitgetest. Ik ben benieuwd of de techniek de hype zal overstijgen en wat dit eventueel betekent voor enkele journalistieke principes en routines. Ik ben ook geïnteresseerd hoe Twitter een eventueel antwoord gaat bieden op de minder positieve cijfers en berichten. 

5) Welke (internationale) onderzoeker, organisatie, nieuwsbedrijf of journalist moeten we zeker in de gaten gaan houden? 

Ik blijf fan van TheConversation.com, het platform waarbij academici en journalisten samenwerken en tot kwaliteitsvolle reportages komen. Ik blijf dromen van een Belgisch-Nederlandse versie. Op Twitter moet iedereen die dat nog niet doet Olaf Koens (@obk) volgen, zijn tweets hebben me het afgelopen jaar verschillende keren stil gemaakt, en wie me kent weet wat dat wil zeggen. En in België lees ik met veel plezier de stukken van mijn oud-student Maxie Eckert (De Standaard) over gezondheidskwesties en die van Jan Hauspie (Sport/Voetbalmagazine) over voetbal, de belangrijkste bijzaak ter wereld. 

Reageer

Geef een reactie

*