Piet Bakker – HU

Naam: Piet Bakker
Kennisinstituut en afdeling: Hogeschool Utrecht, Faculteit Communicatie & Journalistiek
Functie: Lector
(Inhoudelijke) specialisatie: journalistiek

1) Tot welke journalistieke en/of wetenschappelijke (voor zover betrekking op de journalistiek) inzichten ben je gekomen in 2015?

De veranderingen is het vak versnellen zich, minder (vaste) banen, terugloop traditionele media, bedreigingen publieke omroep en toenemende digitalisering. Die laatste ontwikkeling biedt ook veel kansen voor media en journalisten.

2) Welke nieuwsmerk, platform of journalist heeft jou het meest verrast in 2015?

Wij doen o.a. Onderzoek naar hyperlocals, en zien dat merken als Alphens.nl, Liwwadders, DUIC, GUIC, DitisWijk, Prinsenbeeknieuws, Tilburg.com, PEN een belangrijke bijdrage gaan leveren aan de lokale nieuwsvoorziening. 

3) Wat ga je het komende jaar zelf onderzoeken/waar ga je mee verder qua onderzoek? Waar gaat jouw beroepsorganisatie zich primair mee bezighouden?

Hyperlocals, participatie, verantwoording, business-modelen, tools, digitalisering, infographics.

4) Welke andere ontwikkelingen in de journalistiek wil je in 2016 met veel belangstelling gaan volgen?

Dit leek me al wat… 

5) Welke (internationale) onderzoeker, organisatie, nieuwsbedrijf of journalist moeten we zeker in de gaten gaan houden?

Vox

Reageer

Geef een reactie

*