Sanne Kruikemeier – UvA

Naam: Sanne Kruikemeier
Kennisinstituut en afdeling: Amsterdam School of Communication Research ASCoR, Universiteit van Amsterdam
Functie: Universitair Docent Politieke Communicatie en Journalistiek
(Inhoudelijke) specialisatie: Online nieuwsbronnen, online nieuwsconsumptie

1) Tot welke journalistieke en/of wetenschappelijke (voor zover betrekking op de journalistiek) inzichten ben je gekomen in 2015?

Na uitgebreid literatuuronderzoek vonden we dat journalisten online bronnen gebruiken, maar dat zij twijfelen of ze deze bronnen direct citeren. Studies tonen aan dat er verschillen zijn in het gebruik van online bronnen binnen mediasectoren, type rapportage, en context (verschillen tussen landen). De literatuur suggereert ook dat journalisten worstelen met de verificatie van online bronnen (zie http://nms.sagepub.com/content/18/1/156).

2) Welke nieuwsmerk, platform of journalist heeft jou het meest verrast in 2015?

De correspondent. 

3) Wat ga je het komende jaar zelf onderzoeken/waar ga je mee verder qua onderzoek? Waar gaat jouw beroepsorganisatie zich primair mee bezighouden?

Samen met de Hogeschool Utrecht (Journalistiek) doen we onderzoek naar het gebruik van online bronnen in nieuwsproductie en het gebruik van infographics. Daarnaast doen we onderzoek naar het lezen van nieuws via verschillende platformen. De vraag die daarbij centraal staat is: In hoeverre bepaalt de modaliteit van nieuws (of het nieuws gepresenteerd wordt in de papieren krant, in een e-krant op een tablet of op de website) de hoeveelheid visuele aandacht voor nieuws? Wanneer er meer visuele aandacht is, leidt dit dan tot betere herinnering van het nieuws?

4) Welke andere ontwikkelingen in de journalistiek wil je in 2016 met veel belangstelling gaan volgen?

De lancering van de website Topics. 

5) Welke (internationale) onderzoeker, organisatie, nieuwsbedrijf of journalist moeten we zeker in de gaten gaan houden?

Het is zeer interessant om het project ‘Personalised Communication te volgen’, over personalisering van nieuws (zie: http://personalised-communication.net)

Reageer

Geef een reactie

*