Sarah Van Leuven – Universiteit Gent

Nieuws | Journalistiek onderzoek
  • Redactie
  • 28 augustus 2016
  • 720 woorden , 3 min. lezen

Naam: Sarah Van Leuven
Kennisinstituut en afdeling: Universiteit Gent, Vakgroep Communicatiewetenschappen, Center for Journalism Studies
Functie: docent (assistant professor)
(Inhoudelijke) specialisatie: innovatie in de journalistiek, brongebruik, buitenlandnieuws

1) Tot welke journalistieke en/of wetenschappelijke (voor zover betrekking op de journalistiek) inzichten ben je gekomen in 2015?

 In 2015 ben ik de uitdaging aangegaan om aan de slag te gaan met enkele van de vele nieuwe tools en methoden die vandaag beschikbaar zijn om het journalistieke proces te onderzoeken. Ik volgde in juni een zeer interessante workshop over het softwarepakket R aan de VU Amsterdam onder begeleiding van Wouter van Atteveldt (en m.m.v. Kasper Welbers) en leerde daar onder andere hoe ik R en de Twitter API kan inzetten om automatisch informatie te verzamelen van Twitter profielen. Aan de hand van een R code en enkele muisklikken slaagde ik erin om de 1454 “followings” van zes journalisten samen te brengen in een SPSS bestand en er vervolgens analyses op uit te voeren. Ik heb ondervonden dat deze nieuwe tools en methoden zeker een verrijking zijn voor journalism studies, maar ook dat traditionele onderzoeksmethoden onmiskenbaar een essentiële aanvulling blijven om deze nieuwe data te interpreteren. Zo ben ik achteraf met de betrokken journalisten gaan praten om verder duiding en betekenis te kunnen geven aan de resultaten.

2) Welke nieuwsmerk, platform of journalist heeft jou het meest verrast in 2015?

 VRT Start-up is opgericht door de Vlaamse openbare omroep met als opdracht om uit te zoeken hoe de VRT opnieuw een essentiële plaats kan innemen in het leven van de Youtube generatie. De Start-up krijgt daarbij de vrijheid om te experimenteren met nieuwe formats en ideeën en dat heeft al enkele mooie resultaten opgeleverd. Zo is er Ninjanieuws, een nieuwsformat op maat van jongeren die de actualiteit volgen via sociale media. In korte, hapklare filmpjes van amper 15 seconden worden nieuws en duiding overgebracht op een visueel aantrekkelijke manier. Ondertussen is Ninjanieuws zelfs al een onderdeel geworden van MNM, de populaire radiozender van de openbare omroep, en worden de filmpjes dus vier maal per dag verspreid via de website en sociale media kanalen van MNM.

3) Wat ga je het komende jaar zelf onderzoeken/waar ga je mee verder qua onderzoek? Waar gaat jouw beroepsorganisatie zich primair mee bezighouden?

 Ik ben zeer geïnteresseerd in innovatieve processen binnen de journalistiek, en meer specifiek in nieuwe vormen van (digital) storytelling (zoals Ninjanieuws, longforms, scrollytelling, interactieve datavisualisaties, …), nieuwe werkprocessen zoals het omgaan met sociale media bij de nieuwsgaring, maar ook bijvoorbeeld de opkomst van nieuwe reclamevormen die balanceren op de grens tussen journalistiek en marketing zoals native advertising of sponsored content en die deontologische vragen oproepen over de onafhankelijkheid van redacties.

4) Welke andere ontwikkelingen in de journalistiek wil je in 2016 met veel belangstelling gaan volgen?

 Nieuwsorganisaties zijn volop aan het experimenteren met nieuwe business modellen, hetgeen zeker online tot totaal verschillende strategieën kan leiden. Sites zoals Apache en De Correspondent kiezen resoluut voor een business model dat volledig gebaseerd is op publieksinkomsten, andere sites zoals NewsMonkey kiezen dan weer tegenovergesteld resoluut voor een model dat volledig gebaseerd is op advertentie-inkomsten. Traditionele sites zoals De Standaard en De Morgen blijven dan weer meestal zoeken naar een goed evenwicht tussen enerzijds advertentie inkomsten en anderzijds publieksinkomsten, waarbij lezers gedeeltelijk vrij toegang hebben tot de site maar waarbij andere berichten enkel toegankelijk zijn voor abonnees. Het blijft afwachten welk business model in de toekomst het meest rendabel zal blijken te zijn.

5) Welke (internationale) onderzoeker, organisatie, nieuwsbedrijf of journalist moeten we zeker in de gaten gaan houden? 

Charlie Magazine is een nieuw online lifestyle magazine (met ook twee printedities of ‘bookzines’ per jaar). Oprichtster Jozefien Daelemans werkte eerder bij de ‘vrouwenboekjes’ maar zet zich nu af tegen de eenheidsworst en onrealistische (schoonheids)idealen en publiceert onder andere verhalen over de soms moeilijke combinatie van moederschap, werk en relaties. Het magazine kon in het voorjaar van 2015 dankzij een geslaagde crowdfunding actie een vliegende start nemen maar kwam in september tot de constatatie dat het niet mogelijk was om te overleven zonder adverteerders. De oprichtster geeft wel aan op een doordachte manier enkel samen te werken met merken die aansluiten bij de filosofie van de site en dus belang hechten aan innovatie, duurzaamheid, originaliteit en genderdiversiteit. De komende maanden komen we wellicht te weten hoe de (voornamelijk) lezeressen reageren op deze verminderde onafhankelijkheid.

Nieuwsbrief

Ontvang ons laatste nieuws
Hidden
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.