Adblocker die advertenties tegen betaling verbergt laat mediaorganisaties meeprofiteren

Scroll Adblocker

Scroll ontwikkelt een techniek waardoor gebruikers van mediasites tegen betaling geen advertenties zien. Inkomsten worden deels doorbetaald aan media.

De Amerikaanse start-up Scroll stelt mediaorganisaties in staat geld te verdienen aan mensen die adblockers gebruiken. Het bedrijf ontwikkelt techniek waardoor gebruikers van mediasites tegen een kleine betaling geen advertenties meer te zien krijgen. Gebruikers betalen voor een Scroll-abonnement $5 per maand, een deel daarvan komt terecht bij de mediaorganisatie.

De start-up is in 2016 opgericht door voormalig Chartbeat-directeur Tony Haile. De lancering van de service staat gepland voor later dit jaar, bericht de Wall Street Journal. De startup zoekt nu samenwerking met nieuwsorganisaties. Onder andere Business Insider, Fusion Media Group, The Atlantic, MSNBC en Slate hebben inmiddels toegezegd de service aan hun lezers aan te gaan bieden. Hoeveel organisaties in totaal al een overeenkomst hebben wil Scroll niet zeggen. Tegen WSJ zegt Haile dat de start-up van plan is in totaal 70 procent van hun inkomsten aan de deelnemende mediaorganisaties door te betalen.

Scroll is een reactie op de vele adblockers die in de afgelopen jaren worden aangeboden en mediaorganisaties in de problemen brengen. De start-up ontving in 2016 een investering van $3 miljoen van onder andere The New York Times en de Duitse uitgever Axel Springer. Onlangs stapte ook de uitgever van USA Today in.

Foto door Joe The Goat Farmer

Over Jolanda van de Beld

Jolanda van de Beld studeerde Nederlands, Politicologie en Journalistiek & Media aan de Universiteit van Amsterdam. Ze werkt als freelance journalist, met name voor NRC, en houdt zich veel bezig met de nieuwe mogelijkheden van online journalistiek.

Reageer

Geef een reactie

*