Associated Press gaat samenwerken met User Generated Content-specialist Spectee

Associated Press

Internationaal persbureau Associated Press (AP) gaat nieuwsitems delen met het in Tokyo gestationeerde online persbureau Spectee.

Spectee specialiseert zich in het selecteren, cureren en publiceren van zogeheten ‘user generated content’ (UGC); nieuws in de vorm van foto’s en filmpjes gemaakt door burgers. De Amerikaanse online nieuwsdienst zal deze content delen met de videodienst van AP. Dit meldt RapidTvNews.

Dankzij het gebruik van artificiële intelligentie, heeft Spectee minder tijd nodig om de door burgers gemaakte beelden (bijvoorbeeld op social media) te analyseren. Ook worden alle beelden door de online nieuwsdienst geverifieerd en wordt gezorgd voor licenties om te publiceren.

“Eén van de voordelen van Spectee is de reikwijdte van de video’s”, zegt AP-medewerker Paul Shanley hierover. Door gebruik te maken van Spectee’s aanbod kan AP sneller en uitgebreider nieuws bieden, op basis van Japanse en internationale beelden.

Andersom profiteert Spectee van het bereik van het ervaren Associated Press, dat klanten in de AP Video Hub bedient met video’s over wereldnieuws, entertainment, sport en lifestyle. “Voor AP-klanten is de Real Time User Generated Content een waardevolle aanwinst voor hun internationale verslaggeving.”

Deel dit artikel:

Over Mirjam Van Zuidam

Mirjam van Zuidam is freelance journalist. Begin 2016 studeerde ze af aan de masteropleiding Journalistiek en Media aan de Universiteit van Amsterdam. Inmiddels maakt ze wekelijks een live programma over wetenschap bij Radio Swammerdam en schrijft ze voor uiteenlopende media (Elsevier, de Volkskrant, NRC, Happinez en Didactief).

Reageer