Denken over toekomst journalistiek vooral gericht op korte termijn

In nieuwsorganisaties wordt weinig nagedacht over hoe de nieuwsindustrie er over twintig jaar uit zal zien. Daardoor ontbreken langetermijnstrategieën.

Er is een duidelijk verband tussen de leeftijd van mensen die werken bij een nieuwsorganisatie en de mate waarin ze nadenken over de toekomst van het nieuws. Dat blijkt uit onderzoek van het Future Today Institute, een Amerikaans onderzoeksbureau. Via een enquête wilde het Future Today Institute in kaart brengen hoe journalisten bezig zijn met de toekomst van hun werk en op welke termijn.

Het onderzoek werd gedaan onder 350 werknemers van nieuwsorganisaties. De groep deelnemers bestond uit uitgevers, redactiechefs, redacteuren, verslaggevers, technische medewerkers, personeelsmanagers, presentatoren. De deelnemers waren afkomstig uit Europa, Azië, Latijns-Amerika, de VS en Canada.

De opvallendste conclusie: werknemers in de journalistiek die aan het begin of het eind van hun carrière staan zijn meer geneigd om na te denken over de toekomst van hun werk over 5 tot 20 jaar, terwijl werknemers tussen de 44 en 64 juist vooral nadenken over de directe toekomst (1 jaar) of de nabije toekomst (1 tot 5 jaar vooruit).

Dit is zorgelijk, schrijven de onderzoekers in de samenvatting van het onderzoek:

“We found this particularly troubling, because the nowists—those who are 44-64 years old—tend to be those managers who are making strategic and operational decisions that directly affect their companies as well as the future sustainability of news.”

Tech-trends

Driekwart van de werknemers bij nieuwsorganisaties zegt dat hun redactie wel aandacht besteedt aan technologische trends. Maar bijna 70 procent zegt vervolgens dat op de redactie niet wordt nagedacht over welke gevolgen tech-trends kunnen hebben op de journalistiek in de komende 5 tot 10 jaar. Slechts 17 procent van de nieuwsorganisaties die meededen aan het onderzoek bedenken scenario’s voor de nieuwsindustrie in de komende 5 tot 20 jaar of zelfs daarna.

Gevraagd naar de toekomst van journalistiek over 10 tot 20 jaar zegt iets meer dan de helft van de ondervraagden daarover na te denken. Als het gaat over de toekomst van de eigen nieuwsorganisatie denkt maar een kwart van de ondervraagden verder dan 5 jaar vooruit.

Zorgen over relevantie

Naast een kwantitatief gedeelte bevatte de survey ook een kwalitatief deel waarin ondervraagden zelf konden opschrijven wat hen het meest zorgen baart voor de toekomst van nieuwsorganisaties. De onderzoekers vatten de bevindingen daaruit als volgt samen:

“Journalists are deeply concerned that they won’t be prepared for new communication technologies, that the business models at their organizations won’t be relevant much longer, and that they could face technological unemployment, like many other white-collar workers.”

Een andere open vraag in het onderzoek was waar voor nieuwsorganisaties de belangrijkste kansen liggen in de komende vijf jaar. De overgang naar mobiel, nieuwe verdienmodellen en het vinden van jonger publiek waren de meest gegeven antwoorden.

Over Jolanda van de Beld

Jolanda van de Beld studeerde Nederlands, Politicologie en Journalistiek & Media aan de Universiteit van Amsterdam. Ze werkt als freelance journalist, met name voor NRC, en houdt zich veel bezig met de nieuwe mogelijkheden van online journalistiek.

Reageer

Geef een reactie

*