Facebook gaat betaalmuur in Instant Articles mogelijk maken

Nieuws |

Dat kondigt Mark Zuckerberg aan in een post op zijn Facebookpagina. Er gingen vorige maand al geruchten dat deze update er aan zat te komen.
Volgens Mashable kunnen uitgevers twee systemen inbouwen: een ‘metered model’ waarbij gebruikers een bepaald aantal artikelen kunnen lezen voordat ze moeten betalen, en een ‘freemium model’ waarbij bepaalde artikelen gratis zijn en andere een abonnement vereisen.
De functionaliteit kan alleen gebruikt worden via Instant Articles. Deze dienst werd in 2015 geïntroduceerd om artikelen sneller te laten laden én om gebruikers op Facebook-terrein te houden in plaats van door te sturen. Grote uitgevers als The Guardian en The New York Times zijn er recent mee gestopt, mede omdat het geen geld opleverde.
De nieuwe functies worden eind dit jaar eerst uitgeprobeerd met een select aantal Amerikaanse en Europese nieuwsmedia. Welke dat zijn, wordt te zijner tijd bekendgemaakt.
Facebook kondigde eerder deze week aan dat logo’s van nieuwsorganisaties voortaan duidelijker weergegeven worden. Het gaat om berichten die in de zoekfunctie verschijnen en in de Trending-sectie (niet in Nederland beschikbaar). Doel is om duidelijker te maken van welke bron de informatie afkomstig is.

Nieuwsbrief

Ontvang ons laatste nieuws
Hidden
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.