Een goede pushnotificatie is meer dan een headline of teaser

iphone-926235

Amerikaanse nieuwsmedia geven steeds vaker contextinformatie in hun pushberichten, blijkt uit onderzoek. Redacties vinden headlines robotachtig en teasers irritant.

Hoe vaak moet je als redactie een mobiele pushnotificatie sturen naar lezers? En wat zet je in dat pushbericht? Een nieuw onderzoek van het Tow Center for Digital Journalism en het Guardian U.S. Mobile Lab geeft interessante stof tot nadenken over die vragen.

Versturen van pusberichten

Voor het onderzoek werden drie weken lang de pushnotifcaties van 31 iOS-apps en 14 Apple News-kanalen van Engelstalige nieuwsmedia bestudeerd. Ook werden er interviews gehouden met de redacteuren die verantwoordelijk zijn voor het versturen van de pushberichten.

Een paar conclusies:

  • Gemiddeld worden er 3,2 pusberichten per dag verstuurd. CNN verstuurt de meeste notificaties.
  • Pushberichten worden niet langer exclusief voor breaking news gebruikt, slechts 53 procent van de onderzochte berichten betrof breaking news
  • Slechts 12 van de 31 onderzochte nieuwsmedia gebruikt verrijkte media (foto, video, gif) in pushberichten
  • Nieuwsmedia plaatsen in 55 procent van de gevallen iets langere teksten dan headlines of teasers. Ze geven er de voorkeur aan lezers meer details te geven en op een persoonlijkere manier aan te spreken. Een voor het onderzoek ge├»nterviewde redacteur noemt headlines ‘robotachtig en zonder ziel’. Een andere redacteur noemt teasers irritant omdat je moet swipen om er waarde uit te krijgen. ‘Ik wil lezers niet irriteren.’

Lees het gehele onderzoek op de site van Columbia Journalism Review.

Deel dit artikel:

Over Ernst-Jan Hamel

Ernst-Jan Hamel is docent bij de School voor Journalistiek in Utrecht.

Reageer