Google beëindigt 'first click free'-beleid

Nieuws |

Artikelen die via de zoekmachine van Google worden gevonden, zullen niet langer zonder meer gratis te lezen zijn. Dat kondigt Google aan op zijn officiële blog. De aanpassing is een reactie op kritiek van mediabedrijven en uitgevers op het ‘first click free’-principe dat Google hanteerde en waarmee het media verplichtte artikelen gratis aan te bieden.
Door het first click free-principe konden lezers dagelijks drie stukken van een medium gratis lezen als deze via de zoekmachine werden gevonden. Eventuele betaalmuren of inlogpagina’s verschenen pas als de lezer vanuit het eerste artikel wilde doorklikken naar een volgend artikel op de site van het medium. Media die dit principe weigerden, kwamen niet meer prominent voor in de zoekresultaten. Op die manier verplichtte Google media zich te onderwerpen aan het first click free-beleid.
Naar eigen zeggen heeft Google in samenwerking met uitgevers en titels als The New York Times en The Financial Times onderzocht wat de effecten zijn van het first click free-principe op de tevredenheid van gebruikers en het aantal abonnees. Google verwijdert deze eis nu voor de rangschikking van zoekresultaten. Uitgevers en mediabedrijven bepalen zelf hoeveel artikelen ze gratis aanbieden.

Nieuwsbrief

Ontvang ons laatste nieuws
Hidden
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.