Google financiert geautomatiseerde berichtgeving Brits persbureau

Press-Association-LOGO-e1492531452831

De software van het Britse Press Association moet maandelijks 30.000 berichten automatisch genereren, met name voor lokale nieuwssites.

Google stelt $805.000 (€706.000) beschikbaar aan het Britse Press Association (PA) om software te bouwen voor geautomatiseerde berichtgeving, meldt Recode. Het persbureau zal die software in samenwerking met Urbs Media ontwikkelen. Doel is vanaf 2018 maandelijks 30.000 artikelen tot stand te laten komen met behulp van de software, voor honderden lokale nieuwssites.

Het project is genaamd Radar, wat staat voor Reporters and Data and Robots. The Press Association benadrukt het belang van ‘echte’ journalisten voor het project. Die zullen onder meer de geautomatiseerde berichten redigeren en belangrijke nieuwsfeiten identificeren. PA-hoofdredacteur Peter Clifton in de aankondiging: “Skilled human journalists will still be vital in the process, but RADAR allows us to harness artificial intelligence to scale up to a volume of local stories that would be impossible to provide manually. It is a fantastic step forward for PA.”

Het is niet voor het eerst dat een persbureau gaat werken met geautomatiseerde berichtgeving. Het Amerikaanse persagentschap Associated Press (AP) begon hier in 2014 al mee. Nieuw is wel dat de software van het Radar-project ook informatie gaat halen uit datasets van overheidsinstellingen. AP gebruikt de automatiseringssoftware met name voor financiële berichtgeving op basis van cijfers uit jaarverslagen en beursuitslagen.

Het geld dat Google beschikbaar stelt is afkomstig uit het Digital News Initiative, een fonds waaruit digitale innovatie in de Europese journalistiek wordt gefinancierd.

Lees ook: Robotjournalistiek bij ANP maakt verslaggever nog niet overbodig

Deel dit artikel:

Over Jolanda van de Beld

Jolanda van de Beld studeerde Nederlands, Politicologie en Journalistiek & Media aan de Universiteit van Amsterdam. Ze werkt als freelance journalist, met name voor NRC, en houdt zich veel bezig met de nieuwe mogelijkheden van online journalistiek.

Reageer